AdBlue-trøbbelet 1: Würth og Tunap hevder å ha løst krystalliseringsproblemet
LØSNING PÅ KRYSTALLISERING: Krystallisering i AdBlue-væsken på dieselbiler er et velkjent problem.
Ifølge en pressemelding, har Würth Norge og Tunap lansert en enkelt løsning.
Temperatursvingninger til besvær
Adblue sin oppgave i bilen er kort fortalt å gjøre utslippet renere ved å sprøytes inn i eksosen før katalysatoren i motoren. Dette gjør at den skadelige NOX-gassen reagerer med AdBlue og omdannes til harmløs Nitrogengass (N2) og vanndamp.
Med andre ord er effekten av AdBlue svært ønskelig, men det er et problem med AdBlue, og det er at det krystalliserer seg ved temperaturendringer.
Dette ser ut som saltutslag og kan tette igjen systemet slik at AdBlue ikke kommer frem til eksosen slik det skal. Krystallene kan også legge seg på partikkelfilteret, og til slutt gjøre at motorlampen begynner å lyse. Har det gått for langt vil enkelte biler nekte å starte.
En enkel løsning
Med den nye tilsetningen Tunap 987 eliminerer man enkelt problemet med krystallisering. En liten tilsetning i AdBlue-tanken gir beskyttelse mot krystallisering så lenge tanken varer, forteller divisjonssjef for Auto i Würth Norge, Sven Olav Szallies.
– Særlig yrkessjåfører som kjører mye, vil ha stor glede av tilsetningen, mener Szallies.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Würth Norge