23948sdkhjf

Kraftig irritasjon over "misbruk" av døgnhvileplasser

FULLE PLASSER ER UNØVENDIG: Når man kommer til en døgnhvileplass, har man ofte innberegnet kjøre- og hviletid til nettopp det stedet. Da bør det være plass der.

TUNGT FORKLART: Når folk legger merke til døgnhvileplasser som brukes til alt mulig annet, blir det lavere terskel for å gjøre det samme selv. Det kan i verste fall ende opp med at det ikke blir plass til sjåførene som disse plassene faktisk er tiltenkt.

Stein Johnsen er daglig leder i Ålesund-bedriften GT-Distribusjon AS. – Jeg synes det er uting at døgnhvileplassene brukes til hengere og andre kjøretøy, selv om jeg selv ikke har sett det med egne øyne, sier Johnsen.

Men en av dem som kjenner godt på irritasjonen over dette, er blant annet sjåføren hans, Henning Thunem. Thunem kjører langtransport og følgelig er helt avhengig av plasser å stoppe for å sove og ta andre pålagte pauser.

Thunem (bildet) forteller til Tungt.no at dette begynner å bli et problem på to av hans mest brukte døgnhvileplasser.

– Det er veldig fint at Statens Vegvesen og Nye veier bygger store fine døgnhvileplasser til transportnæring med sanitæranlegg, siden det om vinteren ellers er dårlig med brøytede rasteplasser. Om sommeren må jeg krangle med turister om de mindre plassene, sier Thunem.

Thunem forteller at han ofte bruker Vinstra veipark og den nye flotte plassen på Rudshøgda. Han nevner også at felles for disse plassene, er at det er dårlig brøyta og om vinteren, og at isen på plassen er veldig glatt. Men det er større problemer.

Slik oppleves Vinstra veipark

Ansvarlig for denne plassen er Statens Vegvesen.

– På Vinstra bruker de plassen til snødeponi og kontainerbytte, men det er såpass stort at de som regel klarer å stille seg langt unna, sier Thunem.

– Men har de fått tillatelse til å legge snø på Vinstra veipark? En gang jeg stoppet der, registrerte jeg tre tippbiler som gikk i skytteltrafikk. Med den utvikling blir det verre og verre og få plass selv, mener Thunem.

Thunem registrerte også 4-6 biler med Schenker-logoer sist han var innom Vinstra veipark. Bilene med Schenker-kontainerne bråker mye når de gjerne ankommer midt på natta, og Thunem forteller at han vet om flere sjåfører som nå nekter å parkere på Vinstra fordi de vet at det blir endel bråk som gjør det vanskelig å sove der. Bråket kommer når de setter opp eller tar ned kontainerstøttene og alle koblingene.

Tungt har kontaktet Hans Skartlien, som er teknisk byggeleder for høyfjell i Statens vegvesen om saken.

– Det er god plass på Vinstra veipark. Derfor har vi gitt fylkeskommunen lov til å tippe snø helt innerst på plassen. De rydder også opp når våren kommer. Plassen er aldri overfylt med vogntog. Vi vet ikke om vi kan nekte transportselskap å bytte kontainere på natta, svarer Skartlien.

– Vi er også og ute og kontroller om det er biler og hengere som står lenge. Gjør de det blir de ringt opp og bedt de fjerne utstyret som står lenge. Dette er en plass som det er veldig god plass på. Det følges opp både brøyting og grusing på plassen, sier Skartlien.

Døgnhvileplassen på Rudshøgda er også trøblete

Ansvarlig for denne plassen er Nye Veier. – På Rudshøgda har det stort sett gått fint, men nå har lokale selskap tatt over. En dag i forrige uke telte jeg seks parkerte traller, fire hengere, to dollyer, to semier og et modulsett, sier Thunem.

På Rudshøgda står det at det er forbudt for privatbiler og at de vil bli borttauet. Likevel er det mange av dem. Er det kanskje lastebilsjåførene som parkerer her før de kjører videre med lastebilen?

I tillegg registrerte Thunem flere privatbiler og en «hestebil». Siden han har fulgt med over tid, vet han at enkelte har stått parkert der i flere måneder. I tillegg til mye snø, er det derfor ikke mange parkeringsplasser igjen.

Thunem forteller videre at enkelte hengere og traller har stått et halvt år urørt på samme plassen. Særlig på Rudshøgda har det blitt verre den siste tiden og spesielt etter at ny E6 kom på plass.

– Jeg er takknemlig for disse store fine plassene, men det er behov for enda flere – og det fort, sier Thunem.

Fra Nye Veier har Tungt fått svar fra kommunikasjonsdirektør Christian Altmann:

– Rudshøgda er en ny plass som åpnet i november 2022, så det vil være en naturlig innkjøringsfase hvor det må ses på om det er behov for korrigerende tiltak.

Plassen skal naturligvis ikke brukes mot hensikten, og det er noe Nye Veier vil ta opp med Per Hatterud Maskin AS, som har bygget og driver døgnhvileplassen for oss, sier Altmann,i Nye Veier.

Vanskelig å parkere thermo-bil

Men de lokale transportørene har Thunem litt mindre til overs for. Til de som tror disse plassene er til kontainerbytte, snødeponi og parkeringsplass, har han følgende beskjed:

– Jeg hadde forventet litt bedre forståelse fra store, seriøse transportselskap som flagger NLF og Fair Transport høyt, sier Thunem.

For ham, som kjører thermo, er det ikke lett å få plass mellom eksempelvis ti andre biler.

– Det er ikke alltid populært at jeg kommer mellom andre biler. Enten må jeg ha strøm, eller stå og dure på diesel, slik at de andre må høre på bråket fra bilen min, sier Thunem.

Jan Arild Torekoven er langtransportsjef i DB Schenker. Tungt.no har ikke fått tak i ham eller noen andre i DB Schenker som ønsket å gi noen kommentar. 

Opphav og kilder: Intervju med Tungt.no

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141