23948sdkhjf

Korreksjon om døgnhvileplasser: - Rudshøgda er en av de fineste

TUNG KRITIKK: I etterkant av gårsdagens artikkel, viser det seg at døgnhvileplassen på Rudshøgda fikk altfor hard kritikk.

I går skrev Tungt.no denne artikkelen om misbruk av døgnhvileplasser.

Per Hatterud er daglig leder i Hatterud Maskin. Han forteller til Tungt.no at tilbakemeldingene har vært mange etter denne saken.

– Det er først og fremst trist, fordi det ikke er riktig fremstilt slik saken fremstod i går, sier Hatterud.

Hatterud har også snakket med Henning Thunem, som var sjåføren som uttalte seg i går. Etter deres samtale, har Thunem et annet syn på saken i dag.

Henning Thunem snakker nå positivt om Rudshøgda

– Nå forstår jeg hvorfor det stod 10-15 Litra-biler parkert på Rudshøgda. Det var ikke som jeg trodde, sier Thunem til Tungt.no.

– Døgnhvileplassen på Rudshøgda er faktisk den fineste og ryddigste plassen av alle plassene jeg har vært på.

Jeg stod frem med synspunktene, fordi jeg stussa litt over Litra sine biler – men det viste seg å være en grunn til at de stod der, sier Thunem.

Han legger til at selv om det har stått mye forskjellig parkert der, som hestebiler og diverse hengere, har det aldri vært så fullt at han ikke har fått plass.

– Rudshøgda er dessuten både godt brøyta og godt strødd, sier Thunem.

Derfor står bilene til Litra står på Rudshøgda

Rudshøgda: I 2022 bygget Hatterud Maskin ny døgnhvileplass ved nye E6 på Rudshøgda i Ringsaker for Nye Veier. I forbindelse med denne avtalen, fikk de også ansvaret for å drifte plassen i 12 år.

Døgnhvileplassen har plass til mer enn 20 vogntog. Halvparten av parkeringsplassene skal være store nok til å ivareta de lange modulvogntogene.

Oppstillingsplassene har tilgang til strøm for fryse- og kjølebiler. Døgnhvileplassen har også et moderne dusj- og toalettanlegg for sjåførene.

Hatterud forteller at Litra er deres nærmeste nabo. Når plassen er lite brukt, har Hatterud en god grunn til å la bilene deres stå på området.

– I løpet av sommeren og høsten hadde vi sykt mange personbiler som spant rundt her ved flere anledninger, sier Hatterud.

Han legger til at politiet anslo mellom 3- 500 rånere på en gang. Det blir fort til at en del ting blir ødelagt med slik aktivitet.

Avtalen med Litra om å bruke plassen, er bare en drøy uke gammel. Denne endringen var noe av det Thunem la mest merke til, da han omtalte Rudshøgda som en plass som begynte å få problemer.

Etter å ha blitt fortalt denne sammenhengen, er Thunem helt enig i at dette ikke er et problem, hvis det likevel er ti ledige plasser.

– Blir det for få plasser, tar vi heller grep da. Det skal være ledige plasser hos oss og vi følger med hver dag, sier Hatterud.

Når det gjelder nattlig kontainerbytte, skjer ikke dette på Rudshøgda. Dette problemet gjelder utelukkende for Vinstra veipark, slik det ble omtalt i gårsdagens artikkel.

– Kontainerbytte på dagtid er jo greit, men det er ikke brukbart på natt. Her på Rudshøgda får man god nattesøvn, sier Hatterud.

Har du tips eller innspill om døgnhvileplasser for transporten i Norge? Send mail til desken@tungt.no eller journalist Magne Hagberg på magne.hagberg@egmont.com. Du kan også sende melding via våre facebook-side. Hilsen Tungt-teamet.

Opphav og kilder: Intervju med Tungt.no

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.129