D-Max BEV: Den elektriske Isuzu-pickupen kommer først til Norge
NYBROTTSARBEID: D-Max BEV er Isuzus første elektriske kjøretøy, og den lanseres først i Norge.
Lanseringen skjer imidlertid ikke helt med det første – «i løpet av 2025», skriver importøren RSA, uten nærmere tidsangivelse.
Foreløpig er den ikke en gang offisielt avduket. Det skjer først i månedsskiftet, på en utstilling i Bangkok.
Nyttelasten er ett tonn, mens hengervekten er 3,5 tonn. Nyutviklede e-aksler sikrer firehjulsdrift foran og bak. Om du ikke vet hva en e-aksel er, kan du lese mer om det i en tidligere artikkel på Tungt.no.
Norge er valgt som første lanseringsland i verden fordi Norge ligger langt framme i elektrifiseringen av transportsektoren, melder RSA. Deretter skal den gradvis lanseres i resten av Europa samt Australia og Thailand.
Isuzu har vært i Norge
- Isuzu D-MAX har vært en foretrukket arbeidsbil for mange i flere år, og vi ser frem til å introdusere en elektrisk utgave til norske kunder i 2025, sier Steinar Dokken, salgssjef i Isuzu Norge.
Han forteller også at representanter fra fabrikken ved flere anledninger har besøkt Norge for å lære om det elektriske markedet i Norge og Europa. I tillegg har fabrikken gjennomført en rekke tester på norske veier.
D-Max BEV har batterikapasitet på 66,9 kWt. Rekkevidde er ikke oppgitt. Effekten er på 130 kW, som svarer til 177 hestekrefter. Dreiemomentet er på 325 Nm. Toppfart er oppgitt til over 130 km/t.
D-Max på andreplass
Ifølge OFV var Isuzu D-Max pickupen med nest flest nyregistreringer i fjor, med 892 eksemplarer. Toyota Hilux var på topp med 1415 eksemplarer.
97 pickuper registrert i 2023 var elektriske. Samtlige var Maxus T90 EV.
Opphav og kilder: Pressemelding fra RSA/Isuzu Norge