Rogfast E03: Onsdag hadde JV Implenia/Stangeland gjennomslag på Harestad
GJENNOMSLAG: Det var tidligere forventet gjennomslag i løpet av mars, avhengig av fjellkvalitet og omfang av injeksjon. Det skjedde like etter månedskifte.
Onsdag 3. april ble det lys i tunnelen. Det opplyser Statens Vegvesen i et Facebook-innlegg.
Videre skriver Statens Vegvesen at salven ut fra det ene løpet på Harestad gikk som planlagt. I løpet av noen dager skal også det andre løpet sprenges ut i dagsonen.
På Harestad er gytesesongen for torsk avsluttet, og arbeidet med å fylle masse i sjø med lekter, er igjen startet.
Les også: Rogfast E03: JV Implenia/Stangeland har snart gjennomslag på Harestad.
Delprosjekt E03, fra sør
Entreprenør: JV Implenia/Stangeland
Sørlige del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Toløps tunnel fra Randaberg i sør og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer.
Kontraktssum: 4 milliarder kroner
Milliardprosjektene: Rogfast - 20,6 milliarder
Illustrasjon: Statens vegvesen.
TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet HER.
Prosjektet Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel (26,7 km). Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med rundt 40 minutter.
Bakgrunn: Stortinget vedtok utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommunar i Rogaland den 23. mai 2017.
Økonomi: Styringsramma for prosjektet var i 2016 fastsatt til 16,4 milliarder kroner, og kostnadsramma til 18,4 milliarder kroner. I 2020 ble styringsrammen revidert til 20,6 milliarder kroner og kostnadsrammen revidert til 24,8 millioner kroner.
Tidsplan: Første angivelse var 2025, per nå anslår man 2033.
Entepriser: «Rogfast» er et samlebegrep for minst seks delkontrakter av betydelig størrelse. I tillegg må vi regne med at det er store kontrakter/underkontrakter på elektro, ventilasjon etc. I oktober 2017 var det anbudsåpning på den første kontrakten, hvor NCC vant med et tilbud på 180 millioner kroner. Les mer om de seks kontraktene HER.
Opphav og kilder: Statens Vegvesen