23948sdkhjf

Jungheinrich ser økning i salg av automatiske trucker

FÆRRE FOLK PÅ GØLVET: Flere bedrifter investerer i automatiske trucker og mobile roboter på lageret, ifølge Jungheinrich.

– Etter koronapandemien har Jungheinrich opplevd en oppblomstring og etterspørsel etter automatiske trucker (AGV-er) og mobile roboter på lager, sier rådgiver Ragnar Pettersen i selskapet.

– Som en konsekvens av koronaen vurderte enkelte bedrifter kostnadene med å ta i bruk automatiske trucker. Det kan også nevnes at lageroperatører koster mer og mer for hvert år. Markedet er nå blitt mer modent for slike systemer, sier Pettersen. 

Hans salgsargumenter er en levetid på over 15 år og lave vedlikeholds- og servicekostnader.

Dagligvarebransjen og 3-pl-aktører fronter bruk av AGV

Interessen for AGV-er er størst blant bransjer og bedrifter med stor pallegjennomstrømning på lageret. 

– I første rekke gjelder det dagligvarebransjen og større industrivirksomheter. Førstnevnte bransje har kommet langt i bruk av AGV-er, sier Pettersen. 

– På DSVs 3-pl-lager på Vestby har vi levert ni automatiske høytløftende smalgangstrucker, som håndterer hele paller. De har en løftekapasitet på 10,7 meter og betjener et lager med plass til 35.000.

Enkelte brukere velger skyvemast-AGV-er med en løftehøyde på over 6 meter. 

– Uten å komme for mye inn på årsaker, så har ikke vi skyvemast-AGV i vår portefølje. Vi fokuserer derfor mer på de oppgavene som er mer effektiv bruk av AGV-er, sier Pettersen.

Jungheinrich er nå i ferd med å ferdigstille en leveranse av 15 AGV-er til en større kunde på Gardermoen.

– Det vil gi en stabil forflytning og gjennomstrømning av paller rett inn og ut av lager, sier Pettersen.

– Kunden valgte AGV-er for å slippe manuell forflytning av paller.

Standardiserte datasystemer

Flere velger nå å automatisere sine lagerlokasjoner med standardiserte datasystemer i bunn. Sammen med smarte og automatiserte truckløsninger vil man oppnå stordriftsfordeler. 

– Kunder etterspør en jevn palleforflytning fra A til B. Våre trucker har litiumbatterier som sammen med automatiske ladestasjoner gjør dem operative 24/7.

Kunder som bygger nye lager, er opptatt av å automatisere de fleste lagerfunksjoner bortsett fra manuelle plukksoner. 

– I ordreplukksonene er prosessene like. Varer kommer inn på pall, plukkes og fordeles til forskjellige geografiske soner. Enkelte kunder ønsker å ta i bruk AGV-er og roboter i plukksoner, men erfaringene så langt viser at slike operasjoner er vanskelige å automatisere. 

Det er begrensninger i å oppnå god nok plukkeffekt med slike løsninger. Slik sett har plukkere fortsatt en viktig funksjon med å pakke riktig kolli til geografiske destinasjoner, forklarer Pettersen.

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047