Rogfast E02: Nå blir det asfalt i Kvitsøy-tunnelen
ASFALTERING I TUNNEL: Det skal asfaltere 3,5 kilometer i hovedtunnelen, og 200 meter i servicetunnelen som går opp til ventilasjons-sjaktene.
Statens Vegvesen opplyser på FaceBook at asfalteringen tar cirka 2-3 uker og at dette arbeidet startet i forrige uke. Foreløpig blir først de to nederste lagene lagt. Det siste slitelaget blir lagt når anleggstrafikken er ferdig.
Milliardprosjektet Rogfast
Milliardprosjektene: Rogfast - 20,6 milliarder
TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet HER.
Prosjektet Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel (26,7 km). Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med rundt 40 minutter.
Bakgrunn: Stortinget vedtok utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommunar i Rogaland den 23. mai 2017.
Økonomi: Styringsramma for prosjektet var i 2016 fastsatt til 16,4 milliarder kroner, og kostnadsramma til 18,4 milliarder kroner. I 2020 ble styringsrammen revidert til 20,6 milliarder kroner og kostnadsrammen revidert til 24,8 millioner kroner.
Tidsplan: Første angivelse var 2025, per nå anslår man 2033.
Entepriser: «Rogfast» er et samlebegrep for minst seks delkontrakter av betydelig størrelse. I tillegg må vi regne med at det er store kontrakter/underkontrakter på elektro, ventilasjon etc. I oktober 2017 var det anbudsåpning på den første kontrakten, hvor NCC vant med et tilbud på 180 millioner kroner. Les mer om de seks kontraktene HER.