23948sdkhjf

Rogfast E02: Nå er Kvitsøy-tunnelen asfaltert, prøvekjørt og filmet

SLIK BLE KVITSØY-TUNNELEN: Asfalten er lagt i Kvitsøy-tunnelen. Det er mulig å ta en virtuell tur gjennom for den som ønsker det. 

Statens Vegvesen skriver i et innlegg på Facebook at de har kjørt hele tunnelen på 3,5 kilometer med GoPro. For at det ikke skal bli Kvitsøy minutt for minutt, er filmen redigert raskere enn fartsgrensen tillater.

Milliardprosjektet Rogfast

Milliardprosjektene: Rogfast - 20,6 milliarder

TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet HER.

Prosjektet Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel (26,7 km). Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med rundt 40 minutter.

Bakgrunn: Stortinget vedtok utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommunar i Rogaland den 23. mai 2017.

Økonomi: Styringsramma for prosjektet var i 2016 fastsatt til 16,4 milliarder kroner, og kostnadsramma til 18,4 milliarder kroner. I 2020 ble styringsrammen revidert til 20,6 milliarder kroner og kostnadsrammen revidert til 24,8 millioner kroner.

Tidsplan: Første angivelse var 2025, per nå anslår man 2033.

Entepriser: «Rogfast» er et samlebegrep for minst seks delkontrakter av betydelig størrelse. I tillegg må vi regne med at det er store kontrakter/underkontrakter på elektro, ventilasjon etc. I oktober 2017 var det anbudsåpning på den første kontrakten, hvor NCC vant med et tilbud på 180 millioner kroner. Les mer om de seks kontraktene HER.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127