23948sdkhjf

Solskjerm-saken fortsetter: I går ble bilen til Arnfinn Berg avskiltet

TUNGT Å FORSTÅ: Arnfinn Berg kjemper det som oppleves som en nytteløs kamp mot Statens Vegvesen, mot stadige nye mangler og det han oppfatter som en heksejakt fra deres side.

Forrige gang vi skrev om Arnfinn Berg, var ordlyden at alt gikk skikkelig galt. Men nå har det altså gått enda verre. På en rutinekontroll på Ørje, var det ingen nåde; bilen ble avskiltet.

I lasten hadde han møbler. Etter hvert fikk han tilsendt en bil fra Ålesund for å ta dette videre etter at de hadde lastet det over for hånd.

Tungt har ikke fått kommentar fra Statens vegvesen - ennå

Tungt.no har bedt Statens vegvesen ved pressevakt trafikant og kjøretøy om kommentar og tilsvar til denne til denne saken. Det har de lovet at vi skal få - etter hvert.

Les bakgrunnen for saken her: Sjåfør Arnfinn Berg fortviler: Solskjermen blir aldri godkjent!

Hadde allerede fått ny kontrolltime

Da Berg sist snakket med vegvesenet, fikk han en muntlig beskjed om at «så lenge han hadde fått en ny time, skulle de utsette begjæringen om avskiltning». Dessverre noterte han seg aldri saksbehandlerens navn.

Dette var midt i april. Den nye timen skulle ha vært neste tirsdag i Kongsvinger. Med gårsdagens avskiltning, kommer han ikke til å rekke det. Dermed går det trolig ytterligere to-tre måneder.

– Kontrolløren ville ikke høre på meg. At jeg hadde time neste uke og fått beskjed om at begjæringen om avskiltning var utsatt til etter det, hadde han ingen forståelse for, sier Berg.

Hva som har skjedd er ikke klart. Kanskje har den opprinnelige saksbehandleren glemt å flytte avskiltningsbegjæringen til etter kontrollen, eller så har det skjedd noe annet i systemet hos Statens Vegvesen.

– Da kontrolløren gikk gjennom dokumentasjonen min og jeg fortalte at jeg allerede hadde en pågående sak som jeg ikke hadde fått svar på, svarte han bare kort at «den er avslått.», sier Berg.

Den beskjeden hevder Berg han aldri har mottatt. Berg sier har heller aldri fått noe svar på klagen han sendte inn 2. april i år.

Fikk beskjed om at saken hans var slettet

Før påske la Berg frem all dokumentasjon som viste at speilet var på rett plass og fikk godkjent forlengingen av speilet, men da ikke solskjermen.

Dette var som nevnt i forrige artikkel til tross for at svaret Berg fikk fra Statens vegvesen på sin første innsendte klage nettopp var: «Ved bytting av solskjerm skal speilkravet dokumenteres.»

Statens Vegvesen forteller ikke spesifikt hva de trenger dokumentasjon på, bare at Berg må fremlegge dokumentasjon.

Etter avskiltningen dro Berg til Statens Vegvesen sin kontrollstasjon i Mysen for å gjøre et forsøk på å få prøveskilter.

– Der fant de verken saken eller klagen min og mente det var slettet.

Alltid noen nye mangler – også denne gangen

Som regel har Berg fått en porsjon nye mangler på de kontrollene han har vært utfor siden «saken» begynte. Kontrollen i Ørje var ikke noe unntak.

Denne gangen var det dashbordet som måtte bygges ned for å skape bedre sikt. Dette har det aldri vært spørsmål om tidligere, selv under argusøynene Berg har vært utsatt for den siste tiden.

«Hindringer i området som vindusviskere rengjør, gjør at utvendig speil ikke blir synlig.» var konklusjonen. For å etterkomme dette, må i så fall Berg foreta en stor innvendig ombygging som både vil koste mye og samtidig ødelegge den innredningen han bygget opp for å lage en fin bil i sin tid.

– Skal jeg demontere denne hyllen innvendig, må jeg i så fall ødelegge det meste som ble godkjent på første gangs registrering. Det var en flott bil den gangen. Nå er bilen ubrukelig.

Han fikk også mangel på styring med rattkule, selv om han har legeattest på at det er et hjelpemiddel han trenger.

– Det er jo et godkjent hjelpemiddel. Jeg har prolaps i to virvler i ryggen og for at ryggen ikke skulle forverres, ville legen at jeg skulle bruke rattkule, sier Berg.

Dette måtte nå godkjennes og oppføres i vognkortet. Om Berg skulle kjørt andre biler, ville han ikke da lenger kunne ha tatt med seg rattkula. Måtte den da ha stått i vognkortet i alle andre biler han kjører?

Det er dessuten litt rart at den påmontert rattkula må godkjennes, når legen har gitt ham erklæring om at dette er nødvendig.

Selv om lasterommet var tettpakket med møbler, greide kontrolløren å finne noen møbler han ikke mente var godt nok stroppet fast.

– Det var stuet vegg til vegg, men var til sammen 2-3 kg løse møbler. Man kan jo ikke stroppe én og én møbel.

Hva blir veien videre?

– Må jeg nå få frakte bilen hjem og heller selge den? Jeg har ikke råd til å fortsette dette lenger. Statens Vegvesen er i ferd med å ødelegge meg, sier Berg fortvilet.

– Jeg har ikke hatt noen intensjon om å være kriminell og har endret ting med en gang jeg har fått beskjed om det. Jeg prøver bare å gjøre en jobb.

Nå vet han ikke engang om han kommer seg hjem til 17. mai.

Under kontrollen på Ørje, hadde han Norsk Lastebileier-forbund på telefonen, som mente at han hadde rett på å kjøre til kontrolltimen han hadde fått utgitt.

– Men kunne du ikke bare skrudd av solskjermen og kjørt videre?

– I teorien hadde det vært enkelt. Men siden bilen er typegodkjent MED solskjerm, må den også ha det, sier Berg.

En arbeidsbil som står to-tre måneder i påvente av ny time, medfører vesentlig tapt inntekt. Et annet aspekt er om Berg orker å fortsette en denne kampen mot Statens vegvesen som virker endeløs.

Saken er trist. Arnfinn Berg liker å kjøre lastebil, og han har fått bygget opp denne bilen i god tro om at alt var etter regelboka. 

Tungt har ikke fått kommentar fra Statens vegvesen - ennå

Tungt.no har bedt Statens vegvesen ved pressevakt trafikant og kjøretøy om kommentar og tilsvar til denne til denne saken. Det har de lovet at vi skal få - etter hvert. 

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen (3)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.163