De mest leste sakene i første halvår
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/106081725.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=4928&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3114&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=417&accessToken=24af7029d075ff2ecb721528438a0452da3eee27f49bf6e57a4854679f333e13)
10 PÅ TOPP: De ti mest leste sakene på Tungt siden januar i år.
Vi presenterer her de mest leste sakene på Tungt i første halvår. Bare noen få av disse har vært mulig å lese uten abonnement.
Ikke abonnent ennå? Bestill abonnement
1: Hadde montert bakelittratt i moderne lastebil (og visste at det var galt)
En sjåfør ble stoppet på Svinesund med et bakelittratt fra 60-tallet i et vogntog fra 2018/2019. Rattet hadde sjåføren montert på en heller kreativ måte, som Vegvesenet beskrev som «ulovlig og uprofesjonelt».
![- Vi ønsker å være med på det grønne skiftet og vi gleder oss til å ta de nye elektriske lastebilene i bruk, men vi kan ikke tape kampen om oppdrag allerede før vi har satt oss bak rattet, mener daglig leder Veronica Ahmer i Oster AS. Her sammen med Oddvar Nesse, selger hos Trucknor i Bergen. Foto: Frode Tellevik - Vi ønsker å være med på det grønne skiftet og vi gleder oss til å ta de nye elektriske lastebilene i bruk, men vi kan ikke tape kampen om oppdrag allerede før vi har satt oss bak rattet, mener daglig leder Veronica Ahmer i Oster AS. Her sammen med Oddvar Nesse, selger hos Trucknor i Bergen. Foto: Frode Tellevik](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/104855072.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=4032&t[crop][height]=2419&t[crop][x]=0&t[crop][y]=117&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=c4b029ed676d28e4f679f6cdb645a138aea901f61984c03a38fb54df72392088)
2: Ingen vektkompensasjon med elektrisk 8x4: - Jeg har fått to ubrukelige lastebiler
Da transportbedriften Oster i Bergen skulle registrere sine to fireakslede el-lastebiler, møtte de på et problem med regelverket som kompenserer for tilleggsvekt for nullutslippsbiler. Det viste seg nemlig at vektkompensasjonen kun gjaldt for to- og treakslede nullutslippsbiler.
![Troll forskingsstasjon i Jutulsessen er i drift hele året, og kan huse seks personer i den antarktiske vinteren, og mange flere om sommeren. Troll forskingsstasjon i Jutulsessen er i drift hele året, og kan huse seks personer i den antarktiske vinteren, og mange flere om sommeren.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/103389637.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=2736&t[crop][height]=1642&t[crop][x]=0&t[crop][y]=91&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=6a43509a9dac88fd783cbaada8c89f329b4504baaf8aaa0f6affad6211850b2d)
3: Mekaniker søkes - fet jobb! Isolert, utilgjengelig og det loves krevende arbeidsforhold
Den tredje mest leste saken var denne stillingsannonsen. Den kom fra Norsk Polarinstitutt for en mekanikerjobb på Troll forskningsstasjon i Dronning Maud Land. Det vites ikke om den som fikk jobben ble inspirert av artikkelen på Tungt.
![Her fra den første turen med snutebilen i 2017. Bjørn Undheim (nede) og maskinfører Kenneth Espedal var den gangen strålende fornøyde med responsen fra omgivelsene. Her fra den første turen med snutebilen i 2017. Bjørn Undheim (nede) og maskinfører Kenneth Espedal var den gangen strålende fornøyde med responsen fra omgivelsene.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/104851554.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=5184&t[crop][height]=3110&t[crop][x]=0&t[crop][y]=161&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=1fe65b723a89ca29be82056a7c730caa368eb9fb45d06285d3474b3cf372a1cf)
4: Snutebilen til Stangeland Maskin er parkert for aller siste gang
Snutescaniaen til Stangeland Maskin har blitt sendt til museum etter bare sju år på veien. I artikkelen forteller sjåfør Bjørn Olaf Undheim om hvordan det har vært å kjøre snutebilen.
5: Sjåfør Arnfinn Berg fortviler: Solskjermen blir aldri godkjent!
Sjåføren fra Viktor Berg Transport hadde montert en uoriginal solskjerm på lastebilen sin. Den ble først godkjent av Statens vegvesen for så å få mangellapp på neste kontroll. Og mangellappene fortsatte å komme. Etter hver ny kontroll fikk Arnfinn Berg mangellapp for noe nytt.
6: Solskjerm-saken fortsetter: I går ble bilen til Arnfinn Berg avskiltet
Etter mange mangellapper og mye rot ble bilen fra Viktor Berg Transport omsider avskiltet. Sjåfør Arnfinn Berg følte at han var offer for en heksejakt.
7: Lastebilsjåfør med utgått traktor-førerkort fraktet snø på sommerdekk
En lastebilsjåfør som fraktet snø, ble stoppet i kontroll. Kontrollørene fant så mange og grove feil at det endte med både gebyr og anmeldelse.
![Renaulten fra Litauen måtte hentes inn til kontrollplassen, der det blant annet ble avdekket at sjåføren brukte en annens sjåførkort. Renaulten fra Litauen måtte hentes inn til kontrollplassen, der det blant annet ble avdekket at sjåføren brukte en annens sjåførkort.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/104858257.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=4032&t[crop][height]=2419&t[crop][x]=0&t[crop][y]=96&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=79a62ab10638c5fff0f18a43ebd01bc03840b8c110b21f073eb3eebaeaae138a)
8: Litauisk transportør stoppet ikke for utekontroll – og det var det gode grunner til
En sjåfør fra Litauen hadde kjørt altfor langt og altfor fort og i tillegg jukset med sjåførkortet. Det ble både gebyr og anmeldelse i denne saken også.
![Tungt.nos søsterpublikasjon TransportMagasinet har skrevet om H K Solberg flere ganger opp gjennom årene. Her er Steinar Solberg fra en sak i 2019 om at bedriften kjøpte noe så uvanlig som en Ford-lastebil. Tungt.nos søsterpublikasjon TransportMagasinet har skrevet om H K Solberg flere ganger opp gjennom årene. Her er Steinar Solberg fra en sak i 2019 om at bedriften kjøpte noe så uvanlig som en Ford-lastebil.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/103276164.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[crop][width]=1000&t[crop][height]=600&t[crop][x]=0&t[crop][y]=0&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=a2382923265a74a37347c5e9bec77837f0633c9c33c2e1642561cfdf8311f415)
9: H K Solberg AS legger ned etter 90 år: - Det var den verste dagen i mitt liv da jeg sa dem opp
Eier Steinar Solberg legger ned transportbedriften H K Solberg når han nå pensjonerer seg. Han hadde ingen etterkommere til å ta over, og de siste årene gikk det nedover med bedriften. De ansatte fikk beskjed i god tid, og har alle funnet seg nye jobber.
10: Tore Grepperud (73) har kjørt 1,3 millioner kilometer med Mercedesen
Spreke Tore Grepperud har vært sjåfør helt siden han var 18 år gammel. Han skulle egentlig pensjonere seg for mange år siden, men ombestemte seg. Bilen skal heller ikke pensjoneres, den har holdt ut i over 17 år.