23948sdkhjf

Fersket på Romslo: Hadde for mye søppel på driven

TUNGT I UTEKONTROLL: Statens kvinner og menn tar ikke sommerferie bare fordi det er juli - ikke alle i hvert fall. Men det gjør heller ikke transportens syndere, verken med eller uten sommersol.

Søppellasset på vei østover fra Bergen (toppbildet) var langt fra det verste utekontrollørene har hanket inn de siste dagene. Her ble det forholdsvis snille 3500 kroner i gebyr og pålegg om omlasting.

Når det er sagt, det er fortsatt langt mellom de virkelig grove overtrampene, heldigvis.

Det som ser ut til å svi mest for tiden, er fortsatt 60.000 kroner i gebyr til dem som velger å påta seg transport uten å skaffe løyve til å gjøre det med. 

Basert på skumlesing av siste halvårs kontrollrapporter fra land og strand rundt i Norge, virker det å være omtrent like mange av dem som av de mer klassiske ulovlige kabotasjetransportene (som koster like mye).

Er det fortsatt en vanlig oppfatning at det bare er å kjøpe seg en varebil eller lastebil og begynne å kjøre transport?

Kriminell lastsikring og underlig overlast er en andre gjengangere i sommertrafikken. Og det gjelder i alle vektklasser. 

Pickupen på Sørlandet med usikret staur på hengeren "skulle bare"... I tillegg var tilhengeren ikke registrert, manglet alle lys bak og hadde ødelagte bremser.

Spesialtransporten på vei til Finland med et maskineri som veide mer enn dispen tilsa, er på sitt vis et klassisk tilfelle vi kan forstå. Det ble overlastgebyr på 18.200 kroner. De hadde dispensasjon både på vekt, lengde og bredde på transporten, men vektkontrollen viste så 3800 kg for mye i forhold til dispen på 61 tonn tillatt vogntogvekt.

Mer kuriøst er bobilene på Krossmoen som måtte tømme vann for å komme ned i lovlig vekt. Men også den elektriske personbilen på Grimen kontrollplass utenfor Bergen, som riktignok var innenfor lovlig totalvekt med 70 kg margin, men den hadde bare tre personer ombord. Med to til hadde den nok tippet over.

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047