Grøsser fra Krossmoen: Nesten hver tredje utenlandske bobil målt med overlast
TUNGE KONTROLLER: Statens vegvesen kontrollerer jevnt og trutt, men fra kontrollrapportene siste uke eller så, har det stor sett gått på det jevne. Litt gjesp, altså.
Joda, bremsefeil og svakheter avdekkes jevnt og trutt, og det er jo bra (før det blir årsak til ulykker). Det samme gjelder reduserte siktlinjer og dårlig lastsikring.
Stort sett blir det funnet brudd ved de fleste kontroller av kjøre- og hviletid, og det er jo trist, men hvor grove brudd er ikke så lett å vurder fra rapportene.
Dokumentfeil er en vanlig gebyr-gjenganger. At man har glemt et vognkort eller løve er nå så, men om man ikke har vognkort eller løyve, det er jo også en variant vi klarer oss uten - og dyrt for luringene det gjelder.
Så har vi fiskeambulansene da, som fortsatt lekker som Niagarafossen. Mye prat om det forholdet, men er visst ingen som får bukt med det.
Men så har vi dette litt artige "nyhetsgrøsset" fra Krossmoen da.
"Det ble stoppet ca. 25 bobiler for kontroll som var hovedsakelig fra utlandet. Disse ble sendt for veiing. På 7 av disse ble det påvist overlast. Overlasten måtte fjernes før viderekjøring." skriver kontrolleder Karol Pajk i rapporten.
Ekte akademikere vil antagelig si at utvalget er for lavt til å trekke konklusjoner fra, men her i Tungt-redaksjonen har vi landet på en hypotese vi gjerne vedder litt på at stemmer om man tester den ut med ny måling: Hver tredje bobil har overlast.
Og det er vel fortsatt såpass mye bobilsesong igjen i sommer at noen av våre kontakter i kontrolletaten kan ta på seg oppgaven med å verifisere eller skrote den hypotesen for oss? På forhånd takk.