Bohus satser på netthandel
LØNNSOM NETTHANDEL: I 2022 utgjorde nettbutikken bare 10 prosent av Bohus’ totale omsetning, mens i dag er det et av selskapets største vekstområder.
Bohus har investert tungt i landets mest moderne logistikkbygg på 30.000 kvadratmeter inkludert et automatlager for møbler og interiør. En ny e-handelsplattform skal bidra til å optimalisere Bohus-kundenes handleopplevelse.
– Med plattformen kan vi utvikle oss i takt med markedets behov og sikre sømløse leveranser av møbelprodukter mellom butikk og nettbutikk, sier transport- og teknisk sjef Stian Fusdahl hos møbelforhandleren.
Miniload
– I logistikkbygget er det et miniload-system for lagring av 22.000 kasser med maksimal utnyttelse i høyden av lageret. En automatisert kran lagrer og plukker plastkasser, kartonger og brett. Dette er en god løsning for hasteordre, sier Fusdahl.
– Tidligere skjedde denne virksomheten fra eget varehus. Det var lite rasjonelt og ulønnsomt. Møbelbransjen har tradisjonelt mye ukurant gods og dårlig arealutnyttelse. Vi vurderer nå å forflytte varer fra automatlageret for å oppnå rask netthandelshåndtering.
Økt samhandling
Fusdahl mener det er viktig at integrasjoner mot selskapets kjernesystemer fungerer godt.
– Økt samhandling mellom fysiske butikker og nett gjør at kunder selv kan velge hvor og når de vil handle. Nettbutikken har utviklet seg godt de siste årene og vår e-handelsplattform vil bidra til ytterligere vekst, sier Fusdahl til slutt.