23948sdkhjf

Lastebilbranner: En enkel og billig forsikring

TM PÅ TUNGT: Forebygging virker å være et forsømt tema når det kommer til brann i lastebiler. Kjøper du deg en rimelig stor fritidsbåt, får du ikke forsikret den hvis du ikke kan dokumentere et selvutløsende brannslukkingsanlegg. I en lastebil er det kun krav til pulverapparat. Denne artikkelen ble først publisert i TransportMagasinet nr. 7-2024

Audun Hellesøy er tidligere brannmann, nå salgs- og markedssjef i Nordic Fire & Safety AS på Ågotnes ved Bergen. Han har lenge undret seg over hvor lite oppmerksomhet brannforebygging får i transportbransjen.

 Da amerikanske Proteng for halvannet år siden tok kontakt for å komme inn på det norske markedet, dukket det samtidig opp et produkt som fikk Hellesøy og kollegene til å tenke nytt. 

– Vi prøvde å markedsføre oss mot forskjellige busselskaper og transportselskaper i bergensregionen, men mottakelsen var lunken. Bobilmarkedet reagerte heller ikke slik vi hadde håpet, så dette produktet har blitt liggende på lager her hos oss, forteller han. 

På bordet foran oss ligger en 2,5 meter lang hvit plastslange som inneholder flytende gass under trykk. Den kilotunge innretningen har en oppgave – å slukke en brann i startfasen. 

– Den er så enkel at man fester den med strips i nærheten av en motor eller andre ting som kan utvikle varme og brann. Når ild oppstår, brennes det hull i slangen, slukkegassen slippes løs og tar ut flammene på et sekund, forklarer Hellesøy. 

Ofte er det lekkasje av diesel eller hydraulikkolje som starter en brann i lastebil, dersom stoffet kommer i kontakt med varme deler i motoren. Diesel selvantenner lettest, ved bare 225 grader. Samler det seg mye skitt i motorrommet som deretter marineres med diesel, har man med andre ord lagt i peisen.

Oppsøker flammene

- Det som forundrer meg som gammel brannmann, når jeg snakker med forsikringsselskapene, er at de ikke stiller noen krav til verken busstransport, lastebiltransport eller anleggsmaskiner, ut over regelverket som krever 6 kg brannslukkeapparat. 

- Eneste unntak er utstyr som jobber under jorden, i gruver og tunneler. Da snakker vi også dyre og kompliserte brannslukkingssystemer, med egen skumtank, dyser og sensorer, påpeker han. 

Problemet med et tradisjonelt pulverapparat, som man er pålagt å ha i lastebiler, er at man som regel ikke kommer til og får slukket i et trangt motorrom. Om man i det hele tatt våger å gå nært nok. 

– Slukkingen bør foregå inne i motorrommet, før panser åpnes eller hytter jekkes opp. Proteng vil løse dette problemet i de aller fleste tilfellene, påpeker han og demonstrerer hvordan slukkemiddelet virker. 

– En slange som dette kan festes oppunder hyttegulvet, over motoren, og den fungerer i praksis som en gassbeholder. Slukkegassen er den samme som brukes i maskinrom på større båter. Det spesielle med Proteng er at dette ikke handler om det vi kaller romslukking, der hele rommet må fylles med slukkegass.

- Denne gassen angriper flammene som et pulverapparat. Den oppsøker flammene og bryter den prosessen som starter en brann. Den slår brannen ned, slik at du får en mulighet til å jekke opp hytta for å sjekke hva som skjer. Så kan man eventuelt gå på med pulverapparat og andre ting hvis brannen tar seg opp igjen. Proteng gir deg et forsprang og tar ut brannen før temperaturen rekker å bli for høy, forklarer Hellesøy.

Gjør jobben

Så melder spørsmålene seg: Hva om man kjører i 80 km/t i det brannen starter. Vil Proteng fortsatt slukke brannen, eller vil luftstrømmen ta med seg slukkegassen før den får gjort jobben? 

– Med de tradisjonelle slukkegassene som CO2 og den slags, ville dette vært et problem. Slukkegassen i en slange fra Proteng har et trykk på 26 bar og løses ut i det samme slangen brenner over. Den vil nok gjøre jobben, slår han fast og viser oss noen overbevisende eksempler fra YouTube. 

Hva så med elektriske lastebiler? 

– Da er vi over på noe annet. Der startet brannen ofte inne i selve batteriet og da er det kun kjøling med store mengder vann som hjelper. Når det er sagt, så vet jeg at brannvesenet etterlyser bedre tilgang til batteriene når de skal kjøle ned den type brann. Det kan godt bilprodusentene ta med seg, avslutter Audun Hellesøy. 

Nordic Fire & Safety er i tillegg forhandler av fluktmasker for evakuering fra for eksempel tunneler. De kjøpes gjerne av privatpersoner som kjører strekninger med mye tunneler, også lastebilsjåfører. Nå ønsker de i tillegg å forebygge at en brann i et kjøretøy i det hele tatt får utvikle seg.

Sjåfører forteller fra ekte brann i tunnel

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078