23948sdkhjf

Gigantprosjektet OPS Hålogalandsvegen bygges raskere enn forventet, melder Statens vegvesen

FULL FART: Hålogalandsvegen er Nord-Norges milliard-veiprosjekt.

Ett år har gått siden spaden ble satt i jorda for Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene; det offentlige private samarbeidet OPS Hålogalandsvegen. 

Samarbeidsprosjektet har bikket over 1 millioner utførte arbeidstimer på det som skal bli en betydelig oppgradering av strekningen E10 / rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt.

Har drevet 11.000 meter tunnel

Per nå kan prosjektet vise til å ha drevet over 11.000 meter tunnel, sprengt over 1,5 million kubikk med stein og å ha ferdigstilt omtrent 20 prosent av veiarbeidet i dagen. Det er fortsatt fire år til prosjektet skal stå klart, men fremdriften har så langt gått over all forventning, ifølge Statens vegvesen.

Mye godt berg

Prosjektet har også nådd en rekke milepæler i løpet av sitt første år, blant annet 1.000 meters nådd på seks av sju stuffer i alle de fire påbegynte tunnelene, samt ett tunnelgjennomslag. Til tross for dårlig berg i Gullbergtunnelen sør, og tidvis dårlig berg i Fiskefjordtunnelen vest, ligger prosjektet godt an med drivingen.

– Foreløpig går tunneldrivingen svært godt. Vi har møtt på mye godt berg, og har kunnet redusere sikringsomfanget betraktelig. Dette, kombinert med fagteamene hos både Skanska og vår underentreprenør Hæhre, har sørget for at vi ligger godt an i forhold til planen, sier prosjektdirektør i Skanska Are Eliassen.

OPS-samarbeidet

En annen viktig faktor som har spilt inn for å sikre den gode fremdriften, er samarbeidet mellom oppdragsgiver, kunde og entreprenør. OPS Hålogalandsvegen har tre kontraktsparter som jobber tett sammen; Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska.

- Gjennom tett samarbeid og ærlig dialog har vi bygget tillit mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska. Denne tilliten gjør at vi kan løse utfordringer raskt og effektivt, sier daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.

Derfor bygges veien

OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland bedre sammen. Utbyggingen skal øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten ved å redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med omtrent 40 minutter.

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder:

  • 27 kilometer fordelt på sju tunneler
  • 22 bruer
  • 35 kilometer vei langs dagens veilinje
  • 20 kilometer ny veilinje.

Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.

Les mer om Hålogalandsvegen her på Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047