23948sdkhjf

SG Armaturen: Lettere å forholde seg til én leverandør

ÉN LEVERANDØR: SG Armaturen i Lillesand bruker både et skreddersydd WMS og trucker fra Jungheinrich. 

– Systemet er enkelt å håndtere for våre truck- og lageroperatører og har bidratt til rask varehåndtering, sier lagersjef Sylejman Morina hos SG Armaturen.

SG er en av Nordens største belysningsleverandører og er nå er i ferd med å befeste sin posisjon i det europeiske markedet med et eget bufferlager i Belgia. Sentrallageret i Lillesand er på 22.000 kvm, har 35.000 pallplasser og lett omsettelige varer. 

– Med WMS-systemet fra Jungheinrich har vi effektivisert alle våre lager- og distribusjonsrutiner, sier Morina, som begynte i jobben som lagersjef for to og et halvt år siden.

Effektive lagerfunksjoner

Det første nye lageret til SG ble tatt i bruk i 2017 og ble utvidet med nytt lager i 2023. 

– For å kunne betjene våre kunder på en strømlinjeformet og effektiv måte, var vi avhengig av gode interne WMS- systemer og plukk- og smalgangstrucker utstyrt med moderne terminalfunksjonalitet, sier Morina. 

Daglig mottar de 150–200 paller inn på lageret og sender ut 100–150. 

– Mengden varer varierer også i forhold til høy- og lavsesonger. Så langt har Jungheinrichs løsninger bidratt til å effektivisere våre lagerfunksjoner, påpeker han.

Lokal forankring

Jungheinrich var delaktig i planlegging av det nye lageret til SG i 2016. 

– Her presenterte vi våre trucker og WMS-system for SG-ledelsen. Vi fikk oppdraget fordi vi hadde lokal forankring med prosjektleder som deltok daglig i prosjektet med leveranse av trucker, reoler og programvare frem til lageret ble tatt i bruk i 2017, sier rådgiver for logistikksystemer Ragnar Pettersen hos systemleverandøren. 

Ikke hyllevare

Pettersen forteller at WMS-basispakken og oppbygging av moduler tilpasses hver enkelt bedrift.

– Programvaren vi implementerer skreddersys til hvert enkelt prosjekt og virksomhet. Vi brukte en uke på å spesifisere hvordan systemet ville fungere fra utgående ordre fra ERP til WMS-systemet. Alle bestillinger opprettes i ERP-systemet via et grensesnitt og går online til WMS. Når varen mottas, er ordrenummeret (PO-en) allerede tilgjengelig i WMS. På terminalene i truckene ser operatørene innholdet i forsendelsen og kan fortløpende kontrollere vareinnholdet, sier Pettersen.

– Når skjermbildet i truckterminalene er tilgjengelig, kan truckoperatørene legge inn varene i reolene på flere måter. Operatøren kan selv bestemme ledig plass, eller så kan systemet gjøre det avhengig av ledig reolkapasitet. Det kan også benyttes ABC-kriterier som bestemmer hvor høyt omsettelige varer skal plasseres på lageret, sier Pettersen. 

– Her plukker lageroperatørene fra reoler i nær omkrets. Når det nærmer seg slutten på en vare, varsler systemet om behov for etterfylling. Systemet legger opp plukkruter for truckoperatørene som henter og sammenstiller varene på utkjøringssområdet.

Programmert til hver pallplass

– Når lageroperatørene har skannet og bekreftet plukk, går det en automatisk melding til ERP-systemet. Truckene har CEMI semiautomasjon og navigasjon slik at de er programmert for hver pallplass på lageret. Når du plasserer en pall i en reol, konterer systemet plasseringen av pallen rett inn i WMS og ERP. Når pallen tas ut fra reolene, bidrar den automatiske konteringen til at truckoperatøren slipper å skanne varen selv. Systemet gjør denne operasjonen for operatørene, forteller Pettersen.

– WMS-systemet benyttes fra varene ankommer og legges inn i lagersystemet, til de plukkes fra reolene, fraktes med truck til utleveringsområder eller til intern montasje, og sendes videre med lastebil til kunder og/eller grossister. Dette har strømlinjeformet operasjonene og økt kontrollen av varer som kommer inn på lageret og går ut igjen, sier Morina. 

– Det skreddersydde lagersystemet fra Jungheinrich er enkelt å håndtere for våre truck- og lageroperatører og har effektivisert lagerhåndteringen.

Eneleverandør

For SG har det vært en fordel å forholde oss seg til én leverandør.

– Oppstår det feil i WMS-systemet eller på truckene, har vi ansvaret med å løse opp uforutsette hendelser. Er det flere leverandører involvert i leveransen, kan det ta lengre tid å løse programvare- og maskinvareproblemer, sier Pettersen. 

Han legger til at service og support på programvarefunksjoner utføres av programvareavdelingen til Jungheinrich i Østerrike. Dette skjer via telefon og/eller fjernoppkobling mot systemet, i tillegg til at lokal tekniker bistår med service og vedlikehold på truckene.

– Per i dag har vi ikke behov for å utvide lageret, men med økt etterspørsel er det ikke usannsynlig at utvidelsesbehovet kan melde seg. Så langt har vi nok varer på lageret til å dekke markedsbehovet i lang tid fremover, sier Morina til slutt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094