23948sdkhjf

Utekontrollen fant feil på 54.000 tunge kjøretøy i 2024

SVIMLENDE KONTROLLTALL: Hver 12. tungbil som var innom kontrollplassene til Statens vegvesen i fjor, hadde feil og mangler.

Ikke mindre enn 679.167 tunge kjøretøy var innom Vegvesenets kontrollplasser i 2024. Tallet viser at Vegvesenet har trappet opp kontrollvirksomheten sin, og det ganske kraftig.

I 2023 var det tilsvarende tallet 504.000 tunge kjøretøy. I 2022 var 496.000 tunge kjøretøy innom kontrollplassene, ifølge tall Tungt.no tidligere har registrert.

Hvorfor antallet kontrollerte tungbiler var langt høyere i fjor enn foregående år, skriver Statens vegvesen ingenting om i dagens pressemelding.

Av de drøyt 679.000 tungbilene som rullet inn på kontrollplasser rundt om i landet, ble 96.946 underlagt grundigere kontroll. Av disse var det 54.320 tunge kjøretøy det ble funnet feil og mangler på.

Det gir en andel med feil og mangler på temmelig nøyaktig 8 prosent, eller mellom hver 12. og 13. kontrollerte tungbil.

Fjorårets kanskje høyeste gebyr - overvekten var på 32 tonn.

Mener de treffer i kontrollene

Det er tall Statens vegvesen tilsynelatende nokså godt fornøyd med. «De aller fleste tungbilene som kjører på norske veier, har alt i orden», skriver de i en pressemelding.

Samtidig skryter de litt av virkemidlene de har til rådighet for å plukke ut dem de skal kontrollere.

– At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.

Les mer om teknologien utekontrollørene bruker i bildelenka under.

Bruksforbud i fleng

Av tungbilene med feil og mangler, måtte rundt 24.000 rette feilene før de fikk kjøre videre.

- Kjøretøy med tekniske og bruksmessige feil og mangler blir holdt igjen. Dette skaper økt forutsigbarhet og framkommelighet for seriøse aktører og trafikanter, sier Wigdel.

Blant gjengangerne er utslitte dekk og manglende kjettinger.

«1500 tunge kjøretøy hadde dekk som enten var under minimumskrav eller uten riktig merking. 940 av disse var på tilhengere. Drøyt 1000 tunge kjøretøy hadde med færre kjettinger enn kravet. Totalt fikk 131 kjøretøy bruksforbud knyttet til dekk og kjetting. Disse tallene er på samme nivå som i 2023», skriver Vegvesenet i pressemeldingen.

Over 9000 brøt kjøre-/hviletida

Nærmere 18.500 kontroller av kjøre- og hviletid viste at over halvparten hadde brudd på regelverket.

- Vi har disse reglene for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører kjører langs veiene våre, sier Wigdel.

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062