23948sdkhjf

Foreslår ny bompengemodell: - Dette er svært urettferdig

INNLEGG I VIKTIG DEBATT: - Kort vei kan koste like mye som lang vei. Dette er svært urettferdig, skriver Knut Arild Nordli, faglærer i samferdsel og transport og daglig leder ved Flekkefjord Opplæringssenter.

Dette er et leserinnlegg. Knut Arild Nordli skriver at forslaget er sendt til blant annet Samferdselsdepartementet og Nye Veier.

I dag varierer bompengene veldig fra sted til sted. Det gjør at:

  • Nye veier i distriktene blir dyrere å kjøre på enn gamle veier i sentrale strøk.
  • Kort vei kan koste like mye som lang vei, særlig for lastebiler.

Eksempel:

  • Mandal – Kristiansand (30 km): 418 kr med lastebil
  • Kristiansand – Oslo (333 km): 438 kr med lastebil

(Dette er svært urettferdig.)

Forslag til løsning:

Innfør lik pris per kjørte kilometer i hele landet.

  1. Totale bompengeinntekter i 2024: ca. 15,8 milliarder kroner
  2. Estimert antall kjørte kilometer på bomveier i Norge: ca. 10 milliarder km
  3. Ny kilometersats:
    Personbil: 1,50 kr per km
    Lastebil: 4,50 kr per km

(Prisene justeres etter faktiske tall for å sikre samme inntektsnivå som i dag.)

Fordeler med ny modell:

  • Rettferdighet: Du betaler for hvor langt du faktisk kjører, uansett hvor du bor.
  • Forutsigbarhet: Like priser over hele landet.
  • Distriktsvennlig: Nye veier i distriktene blir ikke lenger straffet med høye bompenger.
  • Enklere system: Lettere å forstå for folk og bedrifter.

Hvordan fungerer det?

  • Bilens bombrikke måler hvor mange km du kjører på bompengeveier.
  • Du får én samlet faktura basert på kilometer og kjøretøytype.

Konklusjon:

Med lik pris per kilometer kan Norge få et rettferdig, enklere og inntektsnøytralt bompengesystem – uten å straffe folk i distriktene.

KLIKK for alle artikler i Debatt innlegg kronikker.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047