Foreslår ny bompengemodell: - Dette er svært urettferdig

I leserinnlegget foreslår Knut Arild Nordli, daglig leder ved Flekkefjord Opplæringssenter, lik pris per kilometer i Norge i stedet for bomstasjoner som gir store forskjeller i pris. Foto: Rolf Magnus W. Sæther, Newswire
INNLEGG I VIKTIG DEBATT: - Kort vei kan koste like mye som lang vei. Dette er svært urettferdig, skriver Knut Arild Nordli, faglærer i samferdsel og transport og daglig leder ved Flekkefjord Opplæringssenter.
Dette er et leserinnlegg. Knut Arild Nordli skriver at forslaget er sendt til blant annet Samferdselsdepartementet og Nye Veier.
I dag varierer bompengene veldig fra sted til sted. Det gjør at:
- Nye veier i distriktene blir dyrere å kjøre på enn gamle veier i sentrale strøk.
- Kort vei kan koste like mye som lang vei, særlig for lastebiler.
Eksempel:
- Mandal – Kristiansand (30 km): 418 kr med lastebil
- Kristiansand – Oslo (333 km): 438 kr med lastebil
(Dette er svært urettferdig.)
Forslag til løsning:
Innfør lik pris per kjørte kilometer i hele landet.
- Totale bompengeinntekter i 2024: ca. 15,8 milliarder kroner
- Estimert antall kjørte kilometer på bomveier i Norge: ca. 10 milliarder km
- Ny kilometersats:
Personbil: 1,50 kr per km
Lastebil: 4,50 kr per km
(Prisene justeres etter faktiske tall for å sikre samme inntektsnivå som i dag.)

- Med lik pris per kilometer kan Norge få et rettferdig, enklere og inntektsnøytralt bompengesystem – uten å straffe folk i distriktene, skriver Knut Arild Nordli.
Fordeler med ny modell:
- Rettferdighet: Du betaler for hvor langt du faktisk kjører, uansett hvor du bor.
- Forutsigbarhet: Like priser over hele landet.
- Distriktsvennlig: Nye veier i distriktene blir ikke lenger straffet med høye bompenger.
- Enklere system: Lettere å forstå for folk og bedrifter.
Hvordan fungerer det?
- Bilens bombrikke måler hvor mange km du kjører på bompengeveier.
- Du får én samlet faktura basert på kilometer og kjøretøytype.
Konklusjon:
Med lik pris per kilometer kan Norge få et rettferdig, enklere og inntektsnøytralt bompengesystem – uten å straffe folk i distriktene.