23948sdkhjf

Oppsving for utenlandske veibyggere

Utenlandske entreprenører tok en større andel av Vegvesenets kontrakter i fjor. Totalt vant de kontrakter for 2,4 milliarder kroner.

Blant de større kontraktene til utenlandske entreprenører i 2016 var E134 Damåsen–Saggrenda, som gikk til selskapet Metrostav, Bertelsen & Garpestad og Hag Anlegg. Kontrakten er verdt 644 millioner kroner. Varoddbrua-kontrakten (E18), som gikk til Porr Norge Infrastructure, var på 543 millioner.

Oppsummert gikk en sjettedel av Vegvesenet utbyggingskontrakter til utenlandske entreprenører i 2016. Disse kontraktene var til sammen verdt 2,4 milliarder kroner.

– Udramatisk

Dette er imidlertid ingen dramatisk økning fra årene før. Snittet siden 2010 er to milliarder kroner i årsomsetning for utenlandske veientreprenører i Norge.

– Vi har en relativt stabil deltakelse fra firma uten fast tilknytning til Norge, men det er ingen økende trend, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin, som har ansvar for byggherreområdet i Vegdirektoratet, på etatens nettside Vegnett.

Hodebry

– Det skal ikke underslås at enkelte kontrakter med utlendinger har gitt oss hodebry. På den annen side har utlendinger gjort store og krevende arbeider i Norge på en svært god måte. Vi er underlagt et regelverk som forutsetter at kontrakter lyses ut i det europeiske markedet. Det er vår oppgave som byggherre å få det beste ut av den internasjonale konkurransen, sier Sandvin.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094