23948sdkhjf

Transportplan med tåketall

Mange lokalsamfunn som tror de får nye veier som følge av Nasjonal transportplan, risikerer å bli skuffet, viser ny rapport.

Nye veiprosjekter blir i gjennomsnitt blir 40 prosent dyrere fra de omtales i planen til de er ferdig planlagt og klare til bygging ifølge Oslo Economics, som har gjennomført utregningen. For de nye veiprosjektene omtalt i transportplanen tilsvarer dette en kostnadsøkning på over 80 milliarder kroner.

1000 milliarder ikke nok

Dette medfører dette at mange av veiprosjektene i Nasjonal Transportplan står i fare for å bli skrinlagt – tross stortingsvedtaket før sommeren og en ramme på 1000 milliarder kroner.

Oslo Economics' rapport lister opp de 15 veiprosjektene i transportplanen som ikke er fullfinansiert og dermed vurderes som mest truet. Dette er blant annet E18 i Asker, E39 Ålesund–Molde og E6 Levanger–Steinkjer.

Bekymret

– Kostnadene for samferdselsprosjekter øker ofte betydelig fra de første gang blir omtalt i Nasjonal transportplan til de er ferdig planlagt og klare til bygging. Om kostnadene i planfasen fortsetter å øke tilsvarende kommende år, vil vi ikke få de veiene som vi er forespeilet. Dette gjelder selv om Stortinget skulle bevilge midler tilsvarende rammene til Nasjonal transportplan, sier seniorøkonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.

– Bygg- og anleggsbransjen er svært bekymret for denne svære kostnadsveksten. Forsetter dagens utvikling, er det en rekke varslede veiprosjekter som sannsynligvis ikke vil bli gjennomført. Disse kostnadsøkningene kommer allerede i planleggingsfasen, og det er en utfordring som politikerne må på banen for å løse, sier Kari Sandberg, administrerende direktør i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.

– Kan få mer vei for pengene

– Vi mener det er mulig å bygge disse veiene billigere, eksempelvis har Nye Veier klart å redusere kostnadene i sine prosjekter med rundt 20 prosent. Vi stiller gjerne opp og bidrar til å at vi får mer vei for pengene. Blant annet kan større prosjekter, bruk av totalentrepriser og ikke minst tidlig involvering av entreprenørene for å finne innovative løsninger gi betydelig lavere kostnader, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094