Gjennombrudd for Ulrikke
Etter å ha startet i Arna mot slutten av 2015 kommer tunnelboremaskinen ut av fjellet på bergenssiden i Fløen tirsdag formiddag, melder NRK Hordaland, som sender live fra begivenheten.
– Dette er en stor milepæl for prosjektet, og det er også en stor jernbanehistorisk begivenhet for Norge, sier Hans-Egil Larsen, Bane Nors prosjektsjef for strekningen Arna–Bergen.
1,8 meter i timen
Det er JV Skanska-Strabag som bygger den nye Ulriken-tunnelen. Den skal supplere den eksisterende Ulrikstunnelen fra 1964, der det nå bygges dobbeltspor.
Boremaskinen Ulrikke har vært brukt på 6,7 kilometer av strekningen. Borhodets diameter er 9,3 meter, og maskinen veier 1800 tonn. Den har boret seg gjennom i snitt 1,8 meter fjell i timen de siste 20 månedene.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), Bergens byutviklingsråd og utbyggingsdirektøren i Bane Nor er blant gjestene som skal møtes i Bergen i dag for å markere gjennombruddet.