ALTi bygg og anlegg fikser kaier for 44 mill.
Målt i antall biler er Horten–Moss-ferga Norges mest trafikkerte. Moss fergeleie er en del av riksveinettet mellom Moss og Horten.
NRC Groups datterselskap ALTi bygg og anlegg er tildelt oppdraget med å oppgradere de to fergekaiene i Moss, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Omfattende utbedringer
I hovedsak består prosjektet av å bytte ut de to eksisterende fergekai-bruene med nye bruer, bygge nye landkar, fundamentere nye heisetårn, bytte ut hydraulikkaggregater og alle fendere langs Værebrygga samt rive terminalbygget på Lingekaia.
I tillegg er det lagt inn en opsjon på ny dykdalb, inkludert en ny gangbru i stål.
Halvannet år
Fergesambandet, som årlig transporterer i overkant av fem millioner mennesker, vil være trafikkert i hele anleggsperioden.
Prosjektet er planlagt påbegynt i oktober denne høsten, med forventet ferdigstilling i april 2019. Kontrakten har en verdi på ca. 44 millioner kroner.