23948sdkhjf

Private får veikontrakter - tross dårlige resultater

Vegvesenet overlater bygging og drift av tre nye veier til private tross dårlige resultater.
Veiene som er bygget med offentlig-privat samarbeid (OPS) er ikke bedre enn veier finansiert via årlige budsjetter. Det viste resultatene fra et prosjekt ved Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA) i 2015.

Til tross for dette har Samferdselsdepartementet bestemt at Vegvesenet skal øke bruken av private selskaper i norske veiprosjekter. Det skriver Teknisk Ukeblad.

Tre nye veier
Ifølge Teknisk Ukeblad mener Departementet at bruken av offentlig-privat-samarbeid er hensiktsmessig.

Prosjektene som nå «privatiseres» er Riksvei 3 Ommangsvollen - Grundset/Basthjørnet i Hedmark, Riksvei 555 Sotrasambandet i Hordaland og Europavei 85 Tjelsund - Gullesfjordbotn - Langsvassbukt i Nordland og Troms.

Offentlig-privat-samarbeid (OPS) innebærer at et privat selskap har totalansvar for en vegstrekning i 20-30 år. Selskapet står for finansiering, prosjektering, utbygging, drift- og vedlikehold.

Dårligere veier
I den omtalte HiOA-rapporten viste det seg blant annet at det i to av de tre veiprosjektene ble funnet 61 prosent høyere spordybdeutvikling enn i sammenlikningsveiene som ble bygget uten OPS.

I forkant av de nye kontraktene har imidlertid Statens Vegvesen jobbet med å utvikle en ny modell for bruken av OPS-kontrakter.

Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, forteller at deter flere punkter som skiller de nye OPS-kontraktene fra de gamle, som skal gi etaten bedre kontroll over kvaliteten på det som bygges.

- Den første endringen starter allerede før vi signerer kontrakten. Entreprenører og rådgivere får muligheten til å komme med innspill før vi signerer kontrakt. Det gir oss en unik mulighet til å dele erfaringer i forkant av kontraktsarbeiderne, og komme frem til de aller beste løsningene, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Når kontrakten er signert er det også tanken at etaten skal følge opp arbeidet tettere enn ved tidligere OPS-kontrakter.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187