Veid og funnet for lett
Selv om Norwegian Rock Group hadde det laveste tilbudet på ombygging av fergekaiene på Brekstad og Valset i Sør-Trøndelag, ble det ingen kontrakt på selskapet. I stedet har Statens vegvesen inngått avtale med mandalsentreprenøren ALTi bygg og anlegg.
Oppdraget går i hovedsak ut på å tilpasse kaiene til elferger, og kontrakten har en total verdi på 122 millioner kroner.
– For lite robust
– Statens vegvesen stiller en rekke krav til entreprenørene, blant annet at de tidligere skal ha hatt en omsetning som tilsier at de er i stand til å ta på seg oppdraget. I dette prosjektet har vi vurdert det slik at Norwegian Rock Group er for lite robust til å gjennomføre en såpass stor kontrakt på den korte tida som er til rådighet. Vi har derfor valgt nest rimeligste tilbyder, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen til vegvesen.no.
De elektrisk drevne fergene skal settes i trafikk fra 1. januar 2019. Fergekaiene skal være klare til testing av elfergene november 2018. Arbeid skal være ferdig i løpet av våren 2019.
Fem tilbud
Interesserte entreprenører hadde frist til 29. august med å gi tilbud på jobben. Fem entreprenører leverte tilbud, med disse prisene:
- Norwegian Rock Group 115.439.425 kr
- ALTi bygg og anlegg 122.101.544 kr
- Christie Opsahl 137.235.225 kr
- HAK Entreprenør 179.072.225 kr
- Secora 145.298.292 kr