23948sdkhjf

Forsterker bru med 144 tonns stålrør

En helt ny metode tas i bruk når NCC skal stive av Osstrupen bru, som synker sammen på midten.

Metoden som skal brukes er oppspenning av to stålrør inne i brua, som jekkes fra hver ende mot bruas balastkasse. Rørene har en diameter på 60 centimeter og samlet vekt er 144 tonn. Rørene festes med stålrammer med varierende mellomrom i underdelen av brua.

– Dette er et unikt og utfordrende prosjekt der vi tar i bruk en forsterkningsmetode som ikke er brukt tidligere, sier Henning Simonsen, NCCs distriktssjef i Vest-Norge, i en pressemelding.

Knekk på midten

Den 198 meter lange brua fra 1976 har etter 40 års tjeneste bøyd seg ned i midten av brubuen. For å stoppe nedbøyingen trenger konstruksjonen nå å forsterkes, i tillegg til at bruen skal løftes noe. Prosjektet har en verdi på 36,8 millioner kroner.

Bruavdelingen i Vegdirektoratet har prosjektert forsterkningen av Osstrupen bru, og prosjektet utføres på oppdrag for Statens vegvesen region Vest.

Kan bli gjengs metode

– Dersom prosjektet går som forventet, kan det bli aktuelt å bruke denne metoden for å stramme opp andre liknende bruer, sier byggleder Sjur Lauvdal i Statens vegvesen.

I tillegg til oppspenning skal fugen i senter av bruen skiftes, og det skal legges fuktisolering og nytt slitelag på bruens veibane. Arbeidet skal etter planen være ferdigstilt 30. november 2018.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125