5 knep mot julebord-bøller
– Omfanget av #metoo-kampanjen viser at det er nødvendig å gjøre noe. Det finnes en ukultur i norsk arbeidsliv, og det er et lederansvar å ta tak i det, sier Nina Melsom, direktør for arbeidsliv i NHO, i en melding.
5 råd mot sextrakassering
Her er de fem rådene (noe redigert av Building Supply), som er utarbeidet av NHO, LO, Arbeidstilsynet og Likestillings- og diskrimineringsombudet i fellesskap:
1. Ta en prat på forhånd. Har virksomheten tidligere hatt episoder med grenseløs oppførsel på julebordet, er det viktig å ta opp temaet før festen er i gang. Dersom problemet er knyttet til enkeltpersoner, bør leder ta en særskilt samtale med den det gjelder.
Det beste tiltaket mot trakassering er åpenhet, at vi snakker om det og setter ord på det. Det må følges opp med klare rutiner for varsling og hvordan dette følges opp. Ansatte i bedrifter med klare retningslinjer har det tryggere på jobb.
2. La folk gjøre jobben sin. Husk at de som serverer dere og gjør det hyggelig for dere på julebordet, er ansatte som er på jobb. De har rett på et trygt og godt arbeidsmiljø uten trakassering og krenkelser.
3. Husk at DU er på jobb. Når du er på julebord eller i andre sosiale sammenhenger med jobben, gjelder de samme reglene som i arbeidshverdagen.
Hvis du ikke kan drikke alkohol uten å skape ubehag for andre, så kan du ikke drikke alkohol på julebordet.
På julebord skal man ha det hyggelig sammen med kolleger. Hvis du har det hyggelig på andres bekostning, er det ikke greit. Og heller ikke lov. Pass på alkoholinntaket. Hvis du ikke kan drikke alkohol uten å skape ubehag for andre, så kan du ikke drikke alkohol på julebordet.
4. Vær tydelig som leder. Ledere har et særskilt ansvar for å sikre at festen er hyggelig for alle som deltar. Hvis du opplever at en kollega går over streken, så si ifra med en gang, og forvent støtte fra leder og kolleger.
5. Si ifra til sjefen. Det er viktig at alle vet hvem de kan ta opp denne type opplevelser med. I tillegg til ledelsen vil både verneombudet og tillitsvalgte ha en viktig rolle.
Dessuten vil bedriftshelsetjenesten også være en varslingsinstans i de bedriftene som er knyttet til en slik tjeneste. Er det én som opplever ubehag, kan flere ha opplevd det samme. Ved å si ifra kan man stoppe en ukultur.