Første Rogfast-kontrakt signert
Det var NCC som tok første stikk i Norges største veitunnelprosjekt. Fredag signerte selskapet tunnelkontrakt nummer én på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast.
Oppdraget gjennomføres som en totalentreprise, og verdien er på ca. 183 millioner kroner, skriver NCC i en pressemelding.
Dobbeltløp
Oppdraget går ut på å prosjektere og drive en to kilometer lang sidetunnel fra Arsvågen i Bokn kommune, ikke langt fra nordre ende av selve hovedtunnelen. Sidetunnelen, som er i to løp, skal benyttes til massetransport under bygging av hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast åpner.
E13 omfatter også opprustning av Arsvegen, prosjektering og etablering av pumpeledning, VA-grøft og fremføring av rørtrase for høyspentkabler i Arsvegen. Det skal også etableres riggområde på Laupland samt masseutskiftning av anvist område på Laupland.
Bruker egne ansatte
Prosjektet har en planlagt byggestart ved årsskiftet og skal være ferdigstilt innen 15. mars 2019.
I gjennomføringen vil NCC i hovedsak benytte egne ansatte til tunneldriving.
NCC Norge hadde det laveste tilbudet med 183 MNOK blant de seks entreprenørene som leverte tilbud på sidetunnelen i Arsvågen.