Skal lage undervannsrør for biler
Mange land følger med på Vegvesenets arbeid med å utvikle rørbru under vann.
– I flere land er det for lite plass til å bygge ei vanlig bru, eller de ønsker en usynlig kryssing. Jeg er kontaktet av ingeniører som vurderer rørbru over Genevasjøen i Sveits, over innsjøer i Italia og mellom Italia og Sicilia, sier Arianna Minoretti, som jobber i bruseksjonen i Staten vegvesen.
Aktuelt for E39
Får Arianna Minoretti det som hun vil, vil de første bilrørene komme langs E39 på Vestlandet.
Ett av prosjektene hennes er nettopp ferjefri E39, og hun har tidligere ledet mulighetsstudiet for kryssing av Bjørnafjorden med rørbru.
Ny industrimulighet
Hun sier det kan komme et marked som norsk industri kan utnytte i kjølvannet av en norskutiklet rørbru, som vil ha mange fordeler.
– Ei rørbru vil aldri måtte stenge på grunn av storm, og det er simulert at den tåler et hardt møte med for eksempel en ubåt. Siden den ikke synes, vil den heller ikke ødelegge landskapet, forklarer Minoretti.
– I de aktuelle fjordområdene langs E39 er det en rekke rødlistede fugler. Dette er noe vi bør ta hensyn til, og som også gjør at rørbru egner seg.
Nå er det vedtatt at det blir flytebru i stedet for rørbru over Bjørnafjorden. Men Minoretti sier rørbru kan være løsningen for både Digernessundet, Sulafjorden og Sognefjorden langs E39.
Norge har kommet lengst
Vegvesenet har inspirert mange land til å tenke nytt på grunn av teknisk dokumentasjon som viser at det faktisk er mulig å bygge ei rørbru.
– Det har stått over hundre artikler om rørbruer i alt fra Kina til Canada, sier Minoretti. – Riktignok har noen få land tenkt på dette før, men ingen er i nærheten av å ha kommet så langt som oss. Dette har skapt stor interesse verden over, både fra privat og offentlig hold. Den dagen verdens første rørbru skal bygges, tror jeg entreprenører og konsulenter fra hele verden er interessert i å være med.