El-kjøretøy på 30 tonn
– Utslippsfrie byggeplasser er på vei til å bli en realitet, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Bellona har, sammen med en rekke samarbeidspartnere, tatt initiativ til to prosjekter som i dag har fått støtte fra Pilot-E, skriver miljøorganisasjon i en pressemelding.
Pilot-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
– Vi er glade for at Pilot-E ønsker å bidra til å realisere utslippsfrie byggeplasser, sier Hauge.
Ny næringsvei
Store byggeprosjekter står i kø de neste årene. Bare prosjektene i Nasjonal transportplan til 1000 milliarder kroner vil kreve svært mye betong. I tillegg skal strømnettet rustes opp og en rekke signalbygg er planlagt.
Omsorgsbygg Oslo KF er partner i utviklingen av den elektriske gravemaskinen. Geir Lippestad, Oslos byråd for næring og eierskap, mener det ligger mange muligheter i arbeidet med utslippskutt på byggeplass.
– Løsninger som denne bidrar til bedre luft i Oslo, til lavere klimagassutslipp og dessuten til å utvikle ny næring. Her ligger det store muligheter, sier Lippestad.
Betongpumping, mobilkraner og gravemaskiner
Betongprosjektet – utvikling av en utslippsfri betongbil og en betongpumpebil til transport og levering – er det NorBetong som skal lede.
– Det er utfordrende, men helt realistisk å få til. Dette går rett inn i arbeidet med nullutslippsvisjonen til Norbetong og Heidelberg Cement, sier prosjektleder Stein Hov hos Norbetong.
Tall fra Statsbygg viser at betongpumping, mobilkraner og gravemaskiner er de viktigste punktene å ta tak i.
– Utslippene fra de tyngste maskinene betyr mye for klimaregnskapet, men påvirker også støy, luftkvalitet og bymiljø. Får vi til dette for tunge betongbiler og -pumper, kan vi overføre mye av lærdommen til andre typer maskiner, sier senioringeniør Jonas Vevatne i Statsbygg.
BATTERIDREVNE ANLEGGSMASKINER
Kilde: Bellona |