I harnisk over ny trikketrasé
Bakgrunnen for forslaget er «behov for oppgradering av trasé og holdeplasser på Briskebylinjen».
Etter at forslaget ble offentliggjort, har det flommet inn med protester til Plan- og bygningsetaten i Oslo. Eksempelvis skriver Skovveien Velforening at «Ruter viser ingen respekt for beboerne, handelsstanden eller for Skovveiens historiske betydning i Oslo», ifølge Estate Nyheter.
For krapp sving
– Bystyret har besluttet å kjøpe inn nye trikker og å legge gjeldende tekniske krav til infrastruktur til grunn for anskaffelsen. Det betyr at de fremtidige trikkene ikke vil være dimensjonert for den krappe svingekurven som er i dagens trasé i krysset mellom Riddervolds gate og Inkognitogata. Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønsker i tillegg å gjennomføre sikringstiltak rundt Statsministerboligen som vanskeliggjøres av eksisterende trikketrasé, heter det i planforslaget.
Den nevnte velforeningen mener dette ganske enkelt vitner om «kjøp av feil trikker».
Et spørsmål om sikkerhet
Sameiet Skovveien 29 påpeker at næringslokaler vil bli negativt påvirket, og at leiligheter i Skovveien vil reduseres i verdi som følge av en eventuelt ny trikketrasé.
I en uttalelse til forsvar for traseendringen skriver Kommunal- og moderniseringsdepartementet at Oslo politidistrikt har klargjort at man tidvis har behov for å stenge all trafikk forbi regjeringens representasjonsanlegg i forbindelse med arrangementer og besøk.