23948sdkhjf

I harnisk over ny trikketrasé

Da Ruter foreslo å endre traseen til Briskebytrikken, var det mang en frognerfrue som satte kaffen i halsen.

Bakgrunnen for forslaget er «behov for oppgradering av trasé og holdeplasser på Briskebylinjen».

Etter at forslaget ble offentliggjort, har det flommet inn med protester til Plan- og bygningsetaten i Oslo. Eksempelvis skriver Skovveien Velforening at «Ruter viser ingen respekt for beboerne, handelsstanden eller for Skovveiens historiske betydning i Oslo», ifølge Estate Nyheter.

For krapp sving

– Bystyret har besluttet å kjøpe inn nye trikker og å legge gjeldende tekniske krav til infrastruktur til grunn for anskaffelsen. Det betyr at de fremtidige trikkene ikke vil være dimensjonert for den krappe svingekurven som er i dagens trasé i krysset mellom Riddervolds gate og Inkognitogata. Kommunal- og moderniseringsdepartementet ønsker i tillegg å gjennomføre sikringstiltak rundt Statsministerboligen som vanskeliggjøres av eksisterende trikketrasé, heter det i planforslaget.

Den nevnte velforeningen mener dette ganske enkelt vitner om «kjøp av feil trikker».

Et spørsmål om sikkerhet

Sameiet Skovveien 29 påpeker at næringslokaler vil bli negativt påvirket, og at leiligheter i Skovveien vil reduseres i verdi som følge av en eventuelt ny trikketrasé.

I en uttalelse til forsvar for traseendringen skriver Kommunal- og moderniseringsdepartementet at Oslo politidistrikt har klargjort at man tidvis har behov for å stenge all trafikk forbi regjeringens representasjonsanlegg i forbindelse med arrangementer og besøk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063