Hever Follobanen-avtalen
Deler av byggingen av et landets største infrastrukturprosjekter, Follobanen, har stått stille i to uker fordi det «spøker» for den italienske entreprenøren Condotte.
Overtar selv
Nå har Bane Nor åpenbart fått nok og hever de to avtalene som er verdt rundt 3,5 milliarder kroner, skriver Bane Nor i en pressemelding. I den understreker statsforetaket at det vil videreføre arbeidet selv, og det umiddelbart.
Det er arbeidet med strekningen som skal føre Follbanen inn til Oslo S, som har vært skadelidende på grunn av Condottes økonomiske vansker.
Arbeidet har allerede startet opp igjen, skriver prosjektdirektør Per David Borenstein som beklager at både norske og utenlandske underentreprenører har måttet oppleve en usikker betalingssituasjon.
Ba om konkursbeskyttelse
Nettstedet bygg.no har tidligere omtalt at den italienske entreprenøren Condotte igjen er i økonomisk trøbbel. Tidlig i januar var Condotte i så store problemer at selskapet ba om, og fikk innvilget, konkursbeskyttelse av en domstol i Roma.
Mens forhandlingene pågikk, sto det stille på de to store anleggsområdene ved Oslo S, i Gamlebyen og Middelalderparken i Oslo.
Berører norske underleverandører
Condotte hadde to av de fem totalkontraktene for Follo-banen. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere som jobber med prosjektet i Norge, ble påvirket av hengesituasjonen.
Bane Nor håper at Follobanen unngår forsinkelser på prosjektet.