Tunnelen er stappfull av Leca
Trond Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner.
Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter, forklarer han:
– Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå.
Investerte
Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck
– Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, viser Trond Langedok.
Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type.
– Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.
Dermed kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.
Vannproblemer
De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.
Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.
Prosjektinformasjon
- Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
- Byggherre: Statens Vegvesen
- Hovedentreprenør: NCC
- Murarbeider: Notodden Flis og Mur
- Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm