Snøoverbygg til 55 millioner
I 2017 bygde Bane NOR 120 meter nytt snøoverbygg på høyfjellet. I år blir lengden doblet, og selskapet har gitt oppdraget til Mesta. Kontrakten er på rundt 55 millioner kroner og gjelder for ett år, med opsjon på inntil tre nye år.
– Konkurransen var hard. Pris var selvsagt viktig, men vi så også på hvordan entreprenørene hadde forstått oppdraget. Dette er et krevende område, og vi har knapp tid siden sesongen i høyfjellet er kort, sier prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR.
Fra tre til stål
Mestas oppdrag består i å rive gamle trebygg og sette opp nye i stål. Baneservice fikk kontrakten på å sette ned betongfundamenter.
Det nye bygget på Bergensbanen blir 180 meter langt og kommer like vest for Hallingskeid, i forlengelsen av bygget som ble satt opp i 2017. Flåmsbana får et 65 meter langt bygg på Leitet ved Myrdal.
– De siste årene har vi utviklet en standardmodell for snøoverbygg i stål. Vi bruker erfaringene til å bygge mer effektivt og dermed senke kostnadene per meter, forteller Undal.
Holder banen åpen
– Dette er en stor kontrakt for oss, og en utfordrende jobb siden stedet ikke har veiforbindelse, sier direktør Kjell A. Næss i Mesta Spesial produksjon.
Til sammen har Bane NOR 11 kilometer snøoverbygg på Bergensbanen og én kilometer på Flåmsbana. Disse bidrar til å holde banen over høyfjellet åpen gjennom vinteren.