23948sdkhjf

Bane NORs 20-milliardersbudsjett

Tre selskaper har sikret seg halve potten.

I løpet av en tiårsperiode investeres det 20 milliarder kroner som skal plassere Norge i førersetet i Europa innen digitalisering og modernisering av jernbanen, hevder Bane NOR i en pressemelding.

Halvparten brukt opp

Bane NOR har nå signert én av landets største teknologikontrakter, på totalt 7,5 milliarder, med Siemens. I tillegg har Bane NOR tidligere i vinter tildelt systemkontrakter for om lag 2,5 milliarder til Thales og Alstom.

Nytt digitalt signalsystem for togtrafikken skal utvikles. Dette betyr at signalene formidles via nytt IKT-utstyr om bord i togene, og ikke via analoge lyssignaler langs linja som i dag. Nytt digitalt system for styring av togtrafikken blir en del av moderniseringen. Systemet kan også gjøre førerløse tog mulig.

– Dere skal være stolte

- Dette er en av de største teknologikontraktene i Norge, og det skjer på jernbanen. Det er jeg stolt over, og det skal dere være stolte over, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen til frammøtte medarbeidere fra Bane NOR da Siemens-kontrakten ble underskrevet.

– Vi opplever en stor økning antall reisende på jernbanen, og ERTMS vil gjøre at enda flere vil kunne stole på jernbanen som et pålitelig transportmiddel, sa Solvik-Olsen.

– Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Dagens anlegg er bygget med reléteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane NOR.

– ERTMS gir oss blant annet økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog, økt punktlighet grunnet færre feil og automatisk håndtering av avvik, og økt kapasitet over tid med automatisk kjøring av tog samt dynamisk avstand mellom togene, framholdt Kjenne.

Nytt digitalt signalsystem: Siemens

Nå blir jernbanens signalsystem digitalt. Signaler flyttes fra master ved sporet til datamaskiner og skjermer ombord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet og samtlige tog blir berørt av endringen.

Det er en utfordring å håndtere og vedlikeholde ulike og gamle signalsystemer som går tilbake til 1950-tallet. Komponenter er utdaterte og vanskelig å erstatte. Det nye systemet skal leveres over en periode på drøyt ti år.

Digital styring av togtrafikken: Thales

Thales er tildelt kontrakt på om lag 650 millioner for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.

Systemet skal gi en mer pålitelig og punktlig styring av trafikken, og er et betydelig steg i en omfattende modernisering av jernbanen.

IKT-utstyr om bord på togene: Alstom

Kontrakten på om lag to milliarder som er tildelt Alstom, betyr leveranse av ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner. Løsningen skal erstatte dagens kontrollsystem på kjøretøyene hos i alt 14 ulike jernbaneforetak.

Kontraktene er blitt fremforhandlet av Bane NOR på vegne av de deltakende jernbaneforetakene. Leveransen inkluderer systemutvikling, design og ombygging av ca. 400 kjøretøy eid av Norske Tog, CargoNet, Flytoget, Bane NOR og en rekke andre selskaper med et mindre antall lokomotiver og arbeidsmaskiner.

De 14 virksomhetene skal nå inngå selvstendige kontrakter med Alstom for ERTMS-leveranse til sine kjøretøy.

Investering på 20 milliarder over 10 år

Investeringen i ERTMS er et betydelig og viktig skritt i en norsk jernbanerevolusjon. Bane NOR skal i løpet av en tiårsperiode investere mer enn 20 milliarder i digitalisering og automatisering av jernbanen. Det skjer gjennom Bane NORs ERTMS-satsing (European Rail Traffic Management System), og vil bringe Norge i front i Europa med å ta i bruk digital teknologi i jernbanesektoren.

ERTMS er en europeisk standard for styring av tog. Standarden legger opp til en forenkling av infrastrukturen ved å flytte signaler fra sporet over i togene. Togene kommuniserer kontinuerlig med sentrale datamaskiner. Et tog med ERTMS skal kunne kjøre på alle togstrekninger i Europa som er bygget i henhold til samme standard. Ombyggingen av tog muliggjør en fremtidig automatisk kjøring av togene.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111