Skal dele ut 66,4 milliarder
Regjeringen inviterer de største byområdene til å forhandle med staten om byvekstavtaler, skriver Samferdselsdepartementet.
Samordnet areal- og transportplanlegging vil være et viktig virkemiddel i avtalene, som vil berøre nesten tre millioner nordmenn i de ni storbyområdene.
Det er disse fylkene og kommunene som får forhandlings-invitasjon:
- Oslo, Bærum, Skedsmo og Oppegård kommuner samt Akershus fylkeskommune
- Bergen, Askøy, Fjell, Lindås og Os kommuner samt Hordaland fylkeskommune
- Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner samt Rogaland fylkeskommune
- Trondheim, Melhus, Malvik og Stjørdal kommuner samt Trøndelag fylkeskommune
Samferdselsdepartementet kommer tilbake med invitasjon til Nedre Glomma, Buskerudbyen, Grenland, Tromsø og Kristiansandsregionen, heter det i meldingen.
Bygg og logistikk
– Mer målrettet arealplanlegging kan redusere transportbehovet og gjøre det enklere å reise kollektivt, sykle og gå. Sammen med byene skal vi styrke knutepunktene, gjøre sentrumsområdene mer attraktive, legge til rette for smartere byer og gjøre det enklere og mer attraktivt å bruke kollektivtransport, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.
– Byvekstavtalene er redskaper for å gjøre storbyene våre smartere og grønnere, og som regjeringen prioriterer høyt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
En del av Nasjonal transportplan
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av om lag 66,4 milliarder kroner til, byvekstavtaler og Belønningsordningen. I de største byområdene er det over lengre tid utviklet bypakker med utgangspunkt i bompengeinnkreving.
Hver enkelt bypakke omfatter en portefølje av samferdselsprosjekter som finansieres med bompenger, samt statlige og lokale bidrag. Disse bypakkene vil være en del av byvekstavtalene.