23948sdkhjf

Antar store kostnadsøkninger på Follobanen

Risikoen for forsinkelser og kostnadsøkninger karakteriseres som svært høy etter at Condotte ble hevet fra Follobane-prosjektet. I oktober får vi vite hva regningen ender på.

Utsettelser og kostnadsøkningene kommer frem i en e-postutveksling mellom Bane NORs toppsjef Gorm Frimannslund og ekpedisjonssjef i Samferdselsdepartementet, Fredrik Birkheim Arnesen, som Byggeindustrien har fått innsyn i. 

Bygg.no skriver at bakgrunnen blant annet er Byggeindustriens artikkel om en intern Bane NOR-rapport. Der fremgår det at risikoen for forsinkelser og kostnadsøkninger ble karakterisert som svært høy etter at Condotte ble kastet ut.

Påfølgende beskyldninger fra opposisjonen i Stortinget om at statsråden hadde holdt tilbake informasjon, trekkes også frem som en av grunnene til at ekspedisjonssjefen tok direkte kontakt med Bane NOR-sjefen for å få en statusrapport.

–Høy risiko
På spørsmål om konsekvensene av at Condotte ble hevet, svarer Gorm Frimannslund:

– Bane NOR hadde senest Follobanen oppe til behandling i ledergruppen i går 3/5. Både styringsrammen (med tidligere endringsmeldinger avklart med JDIR) og ferdigstillelsesdato er ikke endret. Prosjektet står med høy risiko i våre interne rapporter. Det vil prosjektet gjøre frem til det er inngått avtale på de tre utførelseskontraktene på innføring Oslo S som erstatter totalentreprisen som ble kansellert. I oktober vil dette være avklart, og vi kan med sikkerhet si om styringsrammen må endres, skriver Gorm Frimannslund i e-posten.

Full gjennomgang i oktober
Overfor Byggeindustrien bekrefter Frimannslund at regner med å kunne gi det endelige svaret på hva Condotte-hevingen vil koste i medio oktober.

– Vi har lyst ut fire kontrakter, ikke tre som er nevnt i e-posten, og den siste av disse regner vi med å ha avgjort i månedsskiftet september/oktober. Da kjører vi en full gjennomgang av prosjektet, og vi kan gi et svar på tids- og kostnadsbildet i prosjektet, sier Frimannslund.

Se mer på: http://www.bygg.no/article/1356749

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094