Alt klart for Kongsvingerbanen
Bane NOR og Veidekke har signert kontrakt om utskifting av kontaktledningsanlegget for siste strekning på Kongsvingerbanen.
Distriktsleder i Veidekke - Jarle Røe, og konserndirektør Vibeke Aarnes i Bane NOR. Foto: Bane NOR/Jan Ole Enlid
– Det er en stor milepæl at begge kontrakter er på plass. Nå skal det bygges, sier konserndirektør Vibeke Aarnes i en pressemelding fra Bane NOR.
Veidekke Entreprenør har utført mange KL-jobber, men ikke på et så stort prosjekt som dette.
– Det er sjelden at Veidekke har kontrakter for så lang tidsperiode med Bane NOR som i dette prosjektet. Vi ser veldig fram til å komme i gang med arbeidene, sier distriktsleder i Veidekke Jarle Røe.
Strekningen skal fornyes med KL-master, AT-stasjoner, lavspentanlegg og 48 kilometer med kjøreledning. I tillegg skal også ny fiber for Tele trekkes med i mastene. Eksisterende anlegg er fra 1951 og er overmodent for utskifting.
Hos Veidekke er avdelingsleder Bane, Jo Henning Sinnerud, trygg på at de skal levere på kontrakten.
– Vi har god kontroll på arbeider med KL. Dette skal vi levere på, sier Sinnerud.
Ny bonusordning
Strekningen er delt inn i 5 delstrekk, bestemt av plasseringen til AT-stasjonene. Nytt for Bane NOR er at første delstrekning er bonusbelagt.
– Dette vil fungere som en mal til det videre arbeidet med strekningen og vi håper gjennom bonusordningen å kunne inspirere til at fremdrift og kvalitet opprettholdes og følger hverandre, forteller prosjektleder John Ringerud.
Riktig og raskt
Konserndirektøren er opptatt av at prosjektet skal gjøres riktig med en gang.
– Vi skal bygge bedre, billigere og raskere. For å lykkes med det er det blant annet viktig med gode rutiner for dokumentasjon i prosjektet, sier Aarnes.
Bane NOR har med dette plassert to kontrakter til en verdi av 465 millioner kroner til entreprenørene for KL AT-prosjektet på Kongsvingerbanen. Ved siden av skal Bane NOR handle Byggherrelevert materiale for ca. 120-140 millioner kroner til begge strekningene.
– Totalt er rammen på prosjektet for begge delstrekninger til sammen 876 millioner kroner. Byggingen er ferdig sommeren 2021, avslutter John Ringerud.