Sparer 1 milliard på bedre vei-bygg
På et folkemøte på Berkåk nylig var Bjørgård opptatt av å sette E6 Ulsberg–Vindåsliene i en større sammenheng (strekningen får i all hovedsak fire felt med 110 km/t). Det melder Nye veier.
- For det første: I Nye Veiers E6-utbygging mellom Ulsberg og Melhus sentrum er Ulsberg–Vindåsliene ett av fire prosjekter.
- For det andre: Sammen med Ranheim–Åsen-utbyggingen utgjør E6 sør-prosjektene Nye Veiers storsatsing i Trøndelag.
- For det tredje: Dette er en viktig del av veiselskapets massive samferdselsløft rundt om i landet i årene som kommer.
Hvorfor ikke høyere prioritert?
Fra en av de frammøtte i Rennebuhallen fikk Bjørgård spørsmål om hvorfor ny E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene ikke blir høyere prioritert av Nye Veier? Veistandarden gjennom Rennebu er mye dårligere enn på E6 nord for Trondheim, ble det sagt.
Utbyggingssjefen svarte med å vise til den samfunnsøkonomiske nytten. Ifølge Bjørgård er dette den viktigste faktoren når veiprosjekter skal prioriteres. For å vurdere denne nytten har blant annet trafikkgrunnlaget stor betydning. Her kommer Ulsberg–Vindåsliene dårligere ut enn for eksempel E6 Ranheim–Åsen, opplyste Bjørgård.
Den gode dialogen
Nye Veiers planleggingsleder, Jan Olav Sivertsen, poengterte hvor viktig det er med god dialog mellom aktører og interessenter i planleggingsfasen.
– Planprogrammet som nå er ute på høring, er et verktøy som forteller hvordan vi skal gjennomføre planleggingen av E6 Ulsberg–Vindåsliene. Planprogrammet danner så grunnlaget for arbeidet med reguleringsplanen, med konsekvensutredning, som skal godkjennes og vedtas av Rennebu og Midtre Gauldal kommune, sa Sivertsen.
Arbeidet med den nye reguleringsplanen er allerede i gang, parallelt med planprogrammet. Ambisjonen er at reguleringsplanen skal godkjennes endelig av de to berørte kommunene i første halvdel av 2019.
Byggestart er planlagt i 2024, med fullføring i 2026/2027.
– Må gripe mulighetene
Varaordfører Marit Bjerkås i Rennebu kommune (Ap) poengterte at Nye Veiers forslag til ny E6-trasé medfører at kommunen må gjøre en del arbeid på nytt, blant annet må ny reguleringsplan vedtas.
– Til tross for dette merarbeidet mener vi at den nye traséen gir oss en mye bedre vei enn det forrige forslaget. Samtidig ligger det store muligheter i den nye planen for kommunen om vi bare griper mulighetene, mente Bjerkås.
Hun ba samtidig forsamlingen om å komme med innspill til planprogrammet. Høringsfristen går ut 20. juni.