23948sdkhjf

Satser 450 millioner kroner på kommuniserende veier

Statens Vegvesen vil ha digitalt nettverk der biler og veier «snakker sammen».

Statens vegvesen har satt seg som mål å være ledende innen utviklingen på ITS-området (Intelligent Transport System). De neste fire årene vil etaten bruke 450 millioner kroner til blant annet å teste ut ny teknologi og sikre effektiv datainnsamling og –utveksling, meldes i dag i en pressemelding.

«Se for deg en situasjon der både vi har en perfekt match av ulike transportformer som gjør at personer og gods kan transporteres og forflytte seg enkelt, sikkert og effektivt. Se for deg at transport foregår uten miljøskadelige utslipp, at den i stor grad er automatisert og at trafikantene selv kan både planlegge, bestille, betale og gjennomføre sine korte og lange reiser på grunnlag av alltid oppdatert informasjon,» skriver Vegvesenet via sine sider.

Vil utvikle et smart digitalt vegnett

Dette framtidsbildet er hentet fra Statens vegvesen sin ITS-strategi for 2018-2023, som i stor grad handler om digitalisering. Målet er å videreutvikle løsninger for mobilitet for brukerne.  

Gjennom handlingsprogrammet for Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2023 har Statens vegvesen derfor satt av 450 millioner kroner til blant annet utvikling av et smart digitalt vegnett, innenfor ITS.

Et slikt vegnett kan «leses» av sensorer i framtidens kjøretøy, og mange av vurderingene og valgene som sjåføren i dag gjør basert på skilt, vegmerking og annen informasjon på og langs vegen, blir en sak mellom kjøretøyet og satelitten eller den teknologien som brukes på strekningen, heter det i meldingen.

– Vi har store ambisjoner for jobben. Enda er vi litt i startgropa, og vi har ikke enda full oversikt over alle konkrete tiltak som skal gjennomføres. Men vi er godt i gang, og nå samler vi alle krefter og kluter for å bli enige om hva vi konkret ønsker å teste ut, hvor behovene sitter og hva vi trenger mer kunnskap om, skriver direktør Marit Brandtsegg i pressemeldingen.

Tester i Troms

En stor del av budsjettet er bevilget større og mindre tester som skal kunne gi Statens Vegvesen erfaring med bruken av ITS, noe de allerede er godt i gang med.

Den første store ITS-piloten, E8 Borealis i Troms, åpnet 8. mai i år. Denne 40 kilometer lange strekningen fra Skibotn til Finskegrensa er nå Vegvesenets fremste testlaboratorium for ny teknologi. Her testes ulike systemer, verktøy og tjenester innen samvirkende ITS i tett samarbeid med næringsliv og andre offentlige aktører.

– I korridorpilotene fokuserer vi særlig på løsninger som skal gjøre transporten mer forutsigbar og sikker. I tillegg til E8, Er E6 mellom Oslo og Svinesund og E136 mellom Åndalsnes – Dombås viktige teststrekninger. På E6 kan det bli uttesting av ulike former for automatisert trafikkstyring og informasjon, trailer-platooning og selvkjørende biler. E136 er, grunnet høy andel næringstrafikk, godt egnet til testing av automatiserte kontroller og teknologi for mer effektiv vinterdrift, forteller Marit Brandtsegg.

I korridorpilotene fokuserer vi særlig på løsninger som skal gjøre transporten mer forutsigbar og sikker.

I tillegg vil Statens vegvesen i samarbeid med blant annet kommuner, kollektivselskaper, forskningsmiljøer og bilindustri, teste ut ulik teknologi og tjenester i Oslo og Trondheim, blant annet med bistand fra teknologimiljøet i Kongsberg.

Opphav og kilder: Vegnett

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096