Bane NOR: Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro
Bare en knapp måned etter at Bane NOR kansellerte deres utlyste milliardkonkurranse om totalenterprise for bygging av nytt dobbelspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, annonserer selskapet i dag at de avlyser selskapet nok en anbudskonkurranse; det nye dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset.
Prekvalifiseringen for strekningen, som skulle bli landets lengste jernbanebru, kanselleres grunnet for lite konkurranse, heter det i meldingen.
– Det er en stor konstruksjon og oppgaven med å bygge den er omfattende og sammensatt. Vi antar at dette, sammen med et travelt anleggsmarked, kan være årsak til at få tilbydere har ønsket å prekvalifisere seg. Vi har ikke oppnådd tilstrekkelig konkurranse og vi er derfor nødt til å avlyse, sier prosjektsjef for dobbeltsporutbyggingen i Eidsvoll, Rønnaug-I. Resset via meldingen.
Bane NOR ønsker ikke å si noe om hvem som har søkt kvalifisering.
Angående hva som vil skje videre, skriver selskapet at de i første omgang vil ta en gjennomgang av kravene for kvalifikasjon og se om det eventuelt kan gjøres noen justeringer for å forbedre en potensiell ny utlysning.
Venjar-Eidsvoll nord-kontrakten under forhandling
Til sist påpeker selskapet at dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord-kontrakten fortsatt er under forhandling.
- Her er Bane NOR i forhandlinger med de aktuelle tilbyderne. Det nye dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er planlagt tatt i bruk i 2022. Planlagt ferdigstillelse av dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset endres ikke og planen er å ta det i bruk 2023, avslutter Resset.
Opphav og kilder: Bane NOR