Regjeringen går for lang Strynefjellstunnel
Via en pressemelding annonserer Samferdselsdepartementet at Statens Vegvesen skal ta i bruk løsningen med lang tunnel som erstatning for Strynefjellstunnellene på rv 15.
- Den løsningen gir best framkommelige på lang sikt og bidrar med minst mulige problem for trafikantene i byggeperioden. Dette kommer alle brukerene av Strynefjellet til gode, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
- Regjeringen er opptatt av å sikre trygge og effektive reiseveier for både næringsliv og folk flest. Strynefjellstunnelene har behov for utbedringer, og flere alternative løsninger har vært utforsket.
Samferdselsdepartementet velger å gå videre med planlegging av konseptet på rv 15 over Strynefjellet, mellom Stryn kommune i Sogn og Fjordane og Skjåk kommune i Oppland, som gir fjelltunnel på det meste av strekningen – det såkalte B1-konseptet, heter det i meldingen.
I tillegg skal det legges til rette for tilkobling til ny vei fra Geiranger. Denne veien er en fylkesvei, og derfor må fylkeskommunene prioritere penger til en eventuell forbedring av den.
- Jeg har vært i regionen ved flere anledninger for å kjøre strekningen, møte næringsliv og lokale myndigheter. Dette har vært nyttig i vår prosess med å ta en beslutning. Nå ser vi frem til at alle parter jobber godt sammen for å finne gode løsninger som gir høy nytte og lave kostnader for prosjektet, avslutter Solvik-Olsen.
Samferdselsdepartementet vil nå sende et oppdrag til Statens vegvesen om å fortsette planleggingen av ny fjelltunnel, slik at den kan vurderes inn i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-33.
Opphav og kilder: Samferdelsdepartementet