Evaluering av tilbud og kostnadsoverslag for Nordbøyvegen ferdig
Tidligere har Building Supply skrevet om Nordøyvegen, et broprosjekt som skal knytte Nordøyene i Haram kommune og Sandøy kommune ytterst i Møre og Romsdal til fastlandet.
Tilbudene Statens Vegvesen fikk inn på konkurranseutlysningen var originalt langt høyere enn kostnadsoverslaget de originalt satt med, og nå er evalueringen av tilbudene ferdigstilt.
I en pressemelding utstedt av Statens Vegvesen, heter det at det ikke er ett enkelt element, men heller et sett av ulike faktorer som gjør at pristilbudene ligger såpass langt over kostnadsoverslaget for byggingen av Nordøyvegen.
- Vi er fortsatt i en anskaffelsesprosess. Det gjør at vi av juridiske årsaker ikke kan gå i dialog med tilbyderne. Vi vet derfor fortsatt ikke hva slags vurderinger tilbyderne har gjort når de regnet på kontrakten. Oppsummeringen vår er gjort med grunnlag i det vi har lest i tilbudene og kunnskapen vi har til bransjen, forteller prosjektleder Marianne Nærø i Statens Vegvesen.
Vegvesenet har videre gitt følgende oppsummering av evalueringen:
- Det er ikke funne direkte feil eller ting som er utelatt i Statens vegvesen sitt kostnadsoverslag.
- Prisene på de enkelte delene veg, bru og tunnel varierer sterkt mellom tilbyderne. Innenfor kvart element er det levert priser som samsvarer med kostnadsoverslaget, men ingen av tilbyderne har alle element på same prisnivå som Statens vegvesen sitt kostnadsoverslag.
- Kostnadsposten «generelle kostnader» skiller seg ut, her ligg alle priser over kostnadsoverslaget. Det gjeld kostnader til rigg, drift og logistikk. Kostnadsoverslag bygger på erfaringspriser fra tidligere prosjekt. Det finnes ikke referanseprosjekt med tilsvarende omfang og utfordringer knytt til logistikk og sjøarbeid. Kostnadene knyttet til logistikk og sjøarbeid er undervurdert.
- Kostnadene til tunneldriving og –sikring i tilbudene er høyere enn kalkulert. Det finnes ikke prosjekt med tilsvarende høge priser, selv ikke i 2018. Det var derfor ikke for å legge så høye priser til grunn for kostnadsoverslaget.
- Med to-konvoluttsystem må tilbyderne planlegge prosjektet nøye i tilbudsfasen. Beskrivelsene til tilbyderne er detaljerte og godt gjennomarbeidd. Det har nok til en viss grad gitt økt pris nå, men danner samtidig grunnlag for en mer robust kontrakt med lite endringer.
- En del av de beste løsningene vil kunne drive prisen opp. Med stor verdi på vurderingen av merverdi i gjennomføringsplanene har entreprenørene som legger inn de beste løsningene meir å gå på i høve til å likevel vinne konkurransen. Det kan økt prisnivået.
- En stor kontrakt gir store konsekvenser for entreprenøren om de legger inn for lave priser på store mengder eller noe av det de ber risikoen for går galt. Det har betydning for prisnivået.
- Konkurranse på byggetid har ført til at flere av tilbyderne har levert pris på Lepsøybroen bygget i stål. I kostnadsoverslaget er stålbru vurdert som dyrere enn betongbru. Det har gitt høyere pris enn det som ligg til grunn i kostnadsoverslaget, men samtidig gitt kortere byggetid som er gunstig for finansieringa av prosjektet.
Ingen store endringer i pris
- Kontrollregningen av tilbudene har bare ført til mindre korreksjoner og ingen endring i rekkefølgene på tilbyderne. Selv om det er store variasjoner internt i tilbudene vi har fått, så viser gjennomgangen at tilbudene vi har fått er kostnaden for å bygge Nordøyvegen i dagens marked, med de planene som ligger til grunn, avslutter prosjektleder Marianne Nærø.
Notatet som er sendt til Møre og Romsdal fylkeskommune er tilgjengelig her.
Opphav og kilder: Statens Vegvesen