23948sdkhjf

Vegvesenet har ny leder for Prosjekt Vestoppland

Mandag 30. juli startet Therese Høy som prosjektleder for Prosjekt Vestoppland.

Therese Høy var en av 14 søkere da stillingen som prosjektleder for Prosjekt Vestoppland i Statens vegvesen ble lyst ut på ettervinteren, annonserte Statens Vegvesen nylig på sine nettsider.

Høy startet i jobben som prosjektleder mandag 30. juli og er for øyeblikket i gang med å skaffe seg oversikt over prosjektene i sin portefølje.

Ansvar for utbyggingen av rv. 4 Hadeland og E16 Valdres

Høy har ansvar for Prosjekt Vestoppland; et av de større utbyggingsprosjektene i Statens vegvesen.

Per nå har prosjektet ansvaret for planlegging og utbygging av E16 i Valdres og riksveg 4 mellom Roa og Lygnebakken på Hadeland. Med ny E16 og ny riksveg 4 vil trafikksikkerheten og fremkommeligheten for alle trafikantgrupper bli bedre.

37 år gamle Therese Høy ser frem til å være prosjektleder for utbyggingen av E16 i Valdres og riksveg 4 på Hadeland. Høy har utdannelse innen siviløkonomi og sivilingeniør og har allerede en del års erfaring med prosjektstyring.

– I perioden 2007-2010 jobbet jeg som controller og med prosjektstyring i Statens vegvesen. Etter det har jeg jobbet som prosjektleder i konsulentbransjen med oppdrag for ulike private og offentlige utbyggere. Dette er nyttig erfaring å ha med seg i rollen som prosjektleder i en så stor byggherreorganisasjon som Statens vegvesen. Jeg bor på Hadeland og når stillingen som prosjektleder i Prosjekt Vestoppland ble ledig ønsket jeg å bruke kompetansen min i nærområdet, forteller Høy.

Sluttføring av E16 Bagn-Bjørgo og oppstart etappe 2 riksveg 4

Therese Høy har tatt over et prosjekt hvor det i løpet av de kommende årene er flere store milepeler. På forsommeren varslet Statens vegvesen oppstart av arbeid med reguleringsplan for en utbedring av riksveg 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken i Gran kommune. Forslag til reguleringsplan er planlagt oversendt Gran kommune for sluttbehandling tidlig i 2019, heter det i pressemeldingen. 

– Vi skal også i gang med bygging av etappe 2 av riksveg 4, nemlig strekningene Roa-Gran grense og Jaren-Lygnebakken i løpet av får år. Eksakt når vi får kommet i gang med byggingen avhenger av den eksterne kvalitetssikringen, såkalt KS2, og Stortinget sitt vedtak om finansiering og utbygging, forklarer Therese Høy.

En annen viktig milepel i Prosjekt Vestoppland er når E16 Bagn-Bjørgo skal åpnes for trafikk høsten 2019.

– Åpningen av denne parsellen vil bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten på strekningen, sier Høy.

Opphav og kilder: Statens Vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.113