23948sdkhjf

InterCity: Fjerner broløsning fra alternativ

Å legge bro over Hamarbukten vil gi store ulemper for byen, mener samferdselsministeren.

Denne løsningen er derfor tatt ut av det vestre traséalternativet. Dette melder regjeringen i dag via en pressemelding på sine sider.

- Alternativet med bro over Hamarbukta vil gi svært store ulemper i Hamar by. Vi anser det derfor ikke som realistisk å bygge Dovrebanen med en slik løsning. Da er det heller ingen grunn til å bruke tid og penger på å planlegge denne løsningen videre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Det var i 2017 at Samferdselsdepartementet ba Jernbanedirektoratet om at det utarbeides to likeverdige alternative kommunedelplaner for trasealternativene øst og vest gjennom Hamar. Det vestre alternativet for InterCity-utbyggingen skulle planlegges med to varianter, der bro over Hamarbukten var den ene, og kulvert i Hamarbukta den andre, heter det i pressemeldingen.

Bro er uheldig for Hamarbukta

- Et av de viktigste ankepunktene mot bruvarianten er at Hamarbukta er et rekreasjonsområde med blant annet gode bademuligheter og båtliv. En bro gjennom området vil gjøre det mindre attraktivt og skape en stor barriere mellom Mjøsa og byen. Dette så også samferdselsministeren og jeg under en befaring Hamar i juni i år, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.    

Som et resultat av at Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har bestemt seg for å avgrense det vestre traséalternativet, har Jernbanedirektoratet fått i oppdrag å inngå ny planleggingsavtale eller endre dagens avtale med Bane NOR.

Beslutningen om å avgrense det vestre traséalternativet ble for øvrig kommunisert under besøket til samferdselsministeren og kommunal- og moderniseringsministeren på Hamar 29. juni i år.

Les hele brevet fra departementet her

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078