Gardermoen nekter å bytte ut «drivhus»-broene
Dette skriver Dagbladet i en artikkel.
Enkelte deler av Oslo Lufthavn har denne sommeren slitt med svært høye temperaturer i broene som leder fra gatene og ut til flyene. Årsaken er at enkelte av de eldre broene har store glassvinduer, som skaper en slags drivhuseffekt hvor temperaturen stiger til høye grader.
Dette skaper problemer for passasjerer som blir stående og vente for å kunne komme inn på fly.
- Forholdene er uholdbare, både for oss og for passasjerene. Vi kan ikke åpne dørene for gjennomlufting uten at vi har en person stående ved døra for å passe på sikkerheten, sier en flyplassansatt til Dagbladet, som påpeker at temperaturene til tider kommer opp i over 50 grader.
Avinor påpeker dog at problemet bare foreligger hos de eldre broene ved flyplassen, og at broene ved Gardermoens nyere avdelinger ikke sliter med samme problem.
I en kommentar til Dagbladet forklarer Avinors kommunikasjonssjef at de ikke akter å bytte ut noen av de eldre broene, og sier de har gjort arbeidet med å forhindre at folk blir stående i kø i de glovarme gangene, i prosessen kalt «preboarding».
Dette tiltaket avviser dog kommunikasjonsansvarlig hos Norwegian at faktisk har blitt vedtatt.
- Det er ingen restriksjoner på preboarding på Oslo Lufthavn Gardermoen, sier Tonje Næss, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian til avisen.
Men, flyplassen akter allikevel å bytte ut deler av broene deres. De nye broene, som ikke sliter med heteproblemer, er nemlig feillevert.
På lufthavnens nyere deler har det blitt montert broer som ikke kan flyttes til venstre eller høyre når fly ankommer gaten, slik at flyet må treffe nøyaktig for å kunne knytte en kobling til gangen.
10 av disse 12 broene skal nå byttes ut, og nye skal monteres.
Opphav og kilder: Dagbladet