Bane NOR deler kontrakt i tre
Originalt var planen for utbyggingen Gulskogen-Drammen å ha én entreprisekontrakt for hele strekningen, som omfattet både jernbaneteknikk og underbygning.
I en pressemelding annonserte nylig selskapet at de etter dialog med leverandørmarkedet har valgt å dele kontrakten opp i følgende tre deler:
- Underbygning Gulskogen-Drammen, inkludert stasjonene
- KL og spor for hele prosjektet
- EL og tele for hele prosjektet
Denne endringen vil ikke påvirke prosjektets fremdrift og fører ikke til endringer i de to andre store entreprisene i prosjektet (totalentreprise bergtunnel og dagsone Skoger, og Totalentreprise løsmassetunnel og kulvert) skriver selskapet i pressemeldingen.
Forandringen i planene kommer som en følger av en totalvurdering av prosjektporteføljen til Bane NOR. Håpet er at dette vil føre til optimal konkurranse for Drammensprosjektet.
- Det er særlig den kompliserte anleggsgjennomføringen, med bygging samtidig som det er drift på jernbanen, som gjør denne nye kontraktstrukturen hensiktsmessig i Drammen. Med endringen legger Bane NOR opp til en god spredning på kontraktstørrelser slik at vi når flere typer aktører. Vårt formål er å engasjere markedet bredt og å sikre best mulig konkurranse for prosjektene våre, sier Henning Scheel, kontrakt- og markedsdirektør i Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR.