23948sdkhjf

Bane NOR deler kontrakt i tre

Selskapet endrer strategi og deler nå opp entreprisen for utbyggingsprosjektet Drammen-Gulskogen opp i tre forskjellige deler.

Originalt var planen for utbyggingen Gulskogen-Drammen å ha én entreprisekontrakt for hele strekningen, som omfattet både jernbaneteknikk og underbygning.

I en pressemelding annonserte nylig selskapet at de etter dialog med leverandørmarkedet har valgt å dele kontrakten opp i følgende tre deler:

  • Underbygning Gulskogen-Drammen, inkludert stasjonene
  • KL og spor for hele prosjektet
  • EL og tele for hele prosjektet

Denne endringen vil ikke påvirke prosjektets fremdrift og fører ikke til endringer i de to andre store entreprisene i prosjektet (totalentreprise bergtunnel og dagsone Skoger, og Totalentreprise løsmassetunnel og kulvert) skriver selskapet i pressemeldingen.

Forandringen i planene kommer som en følger av en totalvurdering av prosjektporteføljen til Bane NOR. Håpet er at dette vil føre til optimal konkurranse for Drammensprosjektet.

- Det er særlig den kompliserte anleggsgjennomføringen, med bygging samtidig som det er drift på jernbanen, som gjør denne nye kontraktstrukturen hensiktsmessig i Drammen. Med endringen legger Bane NOR opp til en god spredning på kontraktstørrelser slik at vi når flere typer aktører. Vårt formål er å engasjere markedet bredt og å sikre best mulig konkurranse for prosjektene våre, sier Henning Scheel, kontrakt- og markedsdirektør i Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08