23948sdkhjf

Den nye Mjøsbroen vekker stor interesse internasjonalt

Firefeltsbroen over Mjøsa blir det dyreste objektet i hele Nye Veiers portefølje, og allerede før den bygges vekker den stor oppmerksomhet. Nå starter grunnarbeidet.

Før den nye firefelts motorveien fra Moelv til Øyer har byggestart i 2021, krever det omfattende undersøkelser for å sikre godt grunnlag.       

Broen skal ha fire felter og ha en fartsgrense på 110 km/t.  

- Mjøsbrua blir den mest kostbare konstruksjonen i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer, og det dyreste enkeltobjektet i Nye Veier. Vi merker stor interesse både fra nasjonale og internasjonale brubyggere. Entreprenørene ser på dette som et spennende prosjekt, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Denne uken startet det omfattende forarbeidet for å kartlegge grunnforholdene der broen er planlagt. Arbeidet er svært avgjørende for fundamenteringsmetode og brotype.

- Vi skal skaffe oss mest mulig kunnskap om grunnforholdene før vi går ut i markedet. Slik sikrer vi god kvalitet samtidig som vi reduserer risiko i byggeprosjektet. Med et godt grunnlag tiltrekker vi oss de beste brubyggerne, sier Moshagen.

Så mye som 2/3 av brukostnaden kan ligge under vann. 

- Det er alt det vi ikke ser som koster mest. Derfor kan grunnforholdene utgjøre store forskjeller i totalkostnader. Valg av type bru kan også bli påvirket av hvilken type masser vi finner nå som vi skal utføre grunnboringer, prøvetaking og totalsonderinger, sier Moshagen.

Nye Veier har engasjert Norconsult med blant annet svenske underleverandører for å utføre grunnboringsoppdraget.

- De skal bore og ta prøver fra omtrent 100 borehull i løpet av 70 dager. Oppdraget har en kostnad på ca. 7 millioner kroner, sier Moshagen.

Flåten som er rigget med alt nødvendig utstyr blir godt synlig sør for Mjøsbrua. Grunnborerne skal også undersøke grunnforholdene langs land ved eksisterende E6 nord for dagens bru mot Biri.

Nye Veier planlegger med byggestart i 2021 og har ambisjon om ferdig firefelts motorvei fra Moelv til Øyer i 2025.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093