23948sdkhjf

Bransjen er skeptisk til Vegvesen-oppdeling

Både Vegdirektøren, Veidekke og Skanska reagerer på forslaget om å overføre deler av Statens Vegvesens ansvar for fylkesveiene til fylkeskommunene.

Det var VG som først meldte om saken.

Sommeren 2017 foreslo Stortinget å overføre den divisjonen av Statens Vegvesen som ivaretar fylkesveiene til fylkeskommunene, som potensielt involverer 1600 ansatte.

Nå går både Vegdirektøren og bransjetoppene Veidekke og Skanska ut mot forslaget, og er entydig negative til hva slags effekt dette vil ha.

– Med det ansvaret og den myndigheten fylkeskommunene allerede har for fylkesveinettet i dag, er det vanskelig å se at de mulige positive virkningene ved overføring av veiadministrasjon kan veie opp for risikoen for varige økte kostnader, kompetansetap og redusert kvalitet i oppgaveløsningen. Statens vegvesen mener derfor at dagens ordning med felles veiadministrasjon bør videreføres, skriver Vegdirektoratet i sin utredning, ifølge Verdens Gang.

Samtidig som fylkeskommunene selv er svært positive til å kunne få mer ansvar over sine egne fylkesveier, er bransjen ganske entydig i at de syns dette er en dårlig idé.

Konsernsjef Ståle Rød i Skanska er negativ til å gå bort fra det han sier er en «meget god og profesjonell» aktør de er kjent med:

- Vi deler veidirektørens synspunkt hvor han i klartekst frarår det hele. Hvis de nye fylkesregionene skal overta, vil vi få 11–12 ulike byggherrer, med ulik kompetanse, ulik grad profesjonalitet og ulike gjennomføringsmodeller. Noen regioner vil sikkert bygge opp et profesjonelt miljø, mens andre ikke vil lykkes. Og så blir det gjerne leiet inn timelønnede byggelederfirma med ulike ambisjoner. Det er sjelden en god miks. Stortingsvedtaket om å overføre vesentlige vegvesenfunksjoner til de nye regionene har preg av manglende forståelse for hvordan ting henger sammen, sier Skanska-sjefen ifølge avisen.

Veidekke er heller ikke positive til forslaget.

– Vi er skeptiske til regionreformen og overføring av administrasjon av fylkesveiene fra Statens vegvesen til fylkeskommunene. Gjennom mange år har Statens vegvesen opparbeidet seg både kompetanse og et solid fagmiljø til å ivareta dagens modell. Vi frykter at dette vil tappe Statens vegvesen for kompetanse, sier konserndirektør Lars Erik Lund i Veidekke, ifølge avisen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141