23948sdkhjf

Farene ved piratkopierte deler

EU ser en økt andel av piratkopierte deler i industriene. I Sverige er over 30 tonn forfalskede kulelagre oppdaget i løpet av de siste årene. Bruk av forfalskede deler kan være farlig for både bransje og enkeltmennesker - men hva gjør man egentlig for å bli kvitt problemet?

I løpet av de siste årene har 30 tonn forfalskede kulelagre blitt beslaglagt i Sverige. Kulelagrene påstås å være fra SKF, men i realiteten vet man ikke hvor de egentlig kommer fra. 

Piratkopierte deler kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre, innen både stål, bygg, anlegg og andre industrier. 

Utfordringene i Sverige kan med stor sikkerhet også knyttes til norske forhold. Det er liten grunn til å anta at piratprodukter i norsk bygg- og anleggsvirksomhet er annerledes enn i Sverige. 

Problemet med falske produkter er dog ikke nytt, men hvilke tiltak setter samfunnet inn?

— Samarbeid er viktig for å få bukt med problemet, sier Suzan Kalinagil, spesialist på immatrielle rettigheter hos det svenske tollvesenet.

Nylig møtte svensk politi, Tollvesenet, EUs byrå for bedrageribekjempelse (Olaf) og SKF for å diskutere problemene knyttet til falske varer, og starte destruksjonen av de beslaglagte kulelagrene.

Myndighetene kan nemlig ikke gjøre så mye på egenhånd, men trenger hjelp av de produsentene som lager originalproduktene, som for eksempel SKF.

Det er ingen som vet nøyaktig hvor stort problemet er, men Siegmar Reiss, som er sjef for avdelingen for falske produkter hos EU-organet Olaf, nevner i det minste et tall.

— Studier viser at 5 prosent av det som importeres til EU kan være forfalsket eller piratkopiert. Det altså i realiteten et stort problem, sier han.

Det finnes imidlertid ulike svar på om det er et økende eller minkende problem. Det avhenger av hvem du spør og hvilke produkter som man snakker om. Når det gjelder lagre har SKF, sammen med andre internasjonale produsenter i bransjeorganisasjonen World Bearing Association, jobbet intensivt for å øke kundenes kunnskap om forfalskninger. Sammen har de etablert initiativet ”Stop fake bearings” der de beskriver hvilke risiki det kan innebære å bruke falske lagre og hvordan kjøperne av slike lagre bør agere.

SKF har blant annet laget en app der kundene kan ta bilder av kulelagre de har kjøpt, og få hjelp til å avgjøre om de er ekte eller ikke. For forfalskningene kan i mange tilfeller være veldig gode. Tiltakene synes å ha hatt effekt.

- Mengden med tydelig forfalskede lagre i Europa har gått kraftig ned. For åtte til ni år siden fant vi mange aktører som hadde tonnevis av falske produkter for salg. Dette ser vi lite til nå, sier Johan Bravert. Han er ansvarlig for merkevarebeskyttelse hos SKF.

Snakker man med det nasjonale politiet eller tollvesenet, vet de altså ikke om det er økning eller minsking av problemet.

Det er ikke så vanlig å få inn denne typen industrielle produkter ved våre beslag. Vi finner mye elektronikk, for eksempel usb-ladere og mye forbrukerprodukter. Det kan finnes mørketall, men vi har ikke direkte støtt på industrier som kjøper falske produkter, sier Suzan Kalnagil.

Men ifølge Olaf, EUs anti-svindel organisasjon, er problemet økende, og det er bare en liten del som avdekkes. Og det er ikke bare lagre, men alle typer produkter som forfalskes.

— Vi er en liten organisasjon og må derfor jobbe i kampanjer. I fjor gjennomførte vi en undersøkelse sammen med tollvesenet i alle EU-landene og flere land i Asia med fokus på falske resevedeler til kjøreteøy. Kampanjen varte bare i to uker, men vi fant overraskende mange forfalskninger, sier Reiss.

Olaf har ingen politi-myndighet, men kan utrede tips som kommer inn, og kan samarbeide med i hovedsak det nasjonale tollvesenet i ulike land. Organisasjonen har også et samarbeid med myndighetene i de landene hvor man tror forfalskningene produseres, som for eksempel Kina, som anses å være en stor kilde til mye av det som kommer til Europa.

Når møtet er slutt, håper aktørene at bevisstheten hos kjøperne skal øke. Delvis sånn at myndighetene får inn flere tips, men også ved at kjøperne innser hvilke risikoer forfalskede produkter kan medføre om de brukes i produksjonen. De framhever også at dette ikke bare er et problem for det enkelte selskap, men for hele samfunnet.

— Dette er ikke et problem som kan neglisjeres. Jobber i EU går tapt når produktene kopieres eller ideene stjeles fra designere og ingeniører. Derfor er det viktig at myndighetene har fokus på å sikre det interne markedet i i EU, sier Siegmar Reiss avslutningsvis.

Opphav og kilder: Artikkelen ble først publisert hos metal-supply.se

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094