Må ut med 460 millioner for ny bybro
Kun et drøyt år før kommunen skal slå seg sammen med Nedre Eiker og Svelvik, foreslår Drammen å foreta en massiv investering i byens infrastruktur: Ny bybro i sentrum. Pris: 673 millioner kroner.
Dette kommer frem i en artikkel hos Drammens Tidende.
En ny bybro har lagt i planene for Drammen i en god stund nå. Den nåværende broen fra 1936 er særdeles slitt, og det har vært klart for de fleste av aktørene at noe må gjøres
Alternativene har vært å fikse opp den nåværende broen, eller bygge helt ny. Etter råd fra både Rådmannen og konsulentselskapet Rambøll, har kommunen nå bestemt at de ønsker å bygge flunkende ny bybro.
Totalprisen for en ny bybro vil ifølge avisen ligge på 673 millioner kroner, men ettersom en del av bybroen på Strømsøsiden allerede må skiftes ut som en del av omlegging av jernbanestasjonen, må Bane Nor ta en del av kostnadene.
Kostnadene for kommunen er da beregnet til 458 millioner.
Det meldes dog at det er en viss usikkerhet i kostnadsoverslaget, så man risikerer at prisen kan bli enda høyere enn som så.
Nå strides det mellom politikerne for om Drammen faktisk har mulighet og tillatelse til å gjøre en såpass stor investering, rett før de skal slås sammen med nabokommunene.
Høyres Gruppeleder Tove Paule sier til Drammens Tidende at i og med at summen er en såpass stor del av de nye investeringsmidlene til den nye kommunen, så kan ikke Drammen bestemme dette alene.
- Dette må vedtas i den nye kommunen, sier hun.
I tillegg har det vært snakk om å bygge en ny gangbro som et tilbud for gående og syklende i byggeperioden. Dette syntes FrPs gruppeleder Ulf Erik Knudsen er unødvendig, og mener folk må bruke de to eksisterende gangbroene: Ypsilon og Holmenbroen.
En ny bybro er han dog klar på at ikke er valgfritt.
- Det er et usedvanlig dyrt prosjekt, men jeg er redd vi ikke kommer unna, sier Knudsen til avisen.
Opphav og kilder: Drammens Tidende